Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

werkkostenregeling, moet er een brutoinhouding plaatsvinden?

Ik mocht van mijn werk een fiets kopen via WKR van maximaal 750 euro. Nu heb ik een fiets gekocht van 732 (inclusief verzekering) en zou ik het bij het volgende salaris terugkrijgen. Nu heb ik het deels terug gehad, maar stond er een opmerking bij mijn salarisstrook dat ze wel netto hebben uitbetaald maar bruto geen inhouding hebben gedaan. Nu hebben ze 300 euro ingehouden en gaan ze bij het volgende salaris ook nog een inhouding doen. Ik dacht zelf dat er bij een WKR geen belasting / loonheffing etc. van af ging.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Die bruto-inhouding kan ik niet volgen.

Als de transactie erop neer komt, dat jij een fiets mocht kopen van max. eur 750.- die door de werkgever geheel vergoed werd, dan is er feitelijk sprake van een geschenk. Vergelijkbaar met een kerstpakket. Dat soort 'aardigheidjes' valt voor de WKR in de vrije ruimte. Dat is een 'ruimte' voor 'leuke dingen' die voor alle werknemers samen maximaal 1,2% van het gezamenlijke fiscaal loon is. De kerstpakketten kunnen erin, een fiets, een personeelsfeest buiten de deur, enz. enz. Maar niet meer dan 1,2% van het fiscale loon want overschrijding is erg duur voor de werkgever; over elke euro teveel moet hij 80% loonbelasting afdragen over het meerdere.

Alles wat je in de vrije ruimte van de WKR stopt, zou loon zijn als je het er niet in zou stoppen. En als het loon is, moet er uiteraard loonheffing op worden ingehouden.

Maar als de afspraak eenvoudig was: 'jij mag een fiets kopen van max. 750.- en wij betalen 'm terug' dan zou die terugbetaling gewoon via het nettoloon moeten lopen. En de werkgever zou in zíjn WKR-administratie moeten vastleggen dat de fiets in de vrije ruimte is terechtgekomen.

Advies: vraag je werkgever naar het waarom van die bruto-inhoudingen.
(Lees meer...)
Computoon
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image