Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan mijn ziektewet per direct gestopt worden?

Morgen heb ik een gesprek met een arbeidsdeskundige. Dit gesprek vindt plaats na mijn eerste jaars ziektewet beoordeling. Op dit moment zit ik al 14/15 maanden in de ziektewet. Als hij besluit dat ik weer kan werken ondanks mijn lichamelijke en psychische klachten, wordt mijn ZW dan per direct (morgen) stopgezet, of gaat daar nog 1 week overheen ?

Ik heb het geld namelijk nodig om mijn rekeningen te kunnen blijven betalen en het zou echt een ramp zijn als ik niks krijg en/ of lang moet wachten op een andere uitkering zoals de bijstand.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee je zal niet direct uit de ziektewet gezet worden.
Dit gesprek is om te kijken wat de mogelijkheden zijn om weer aan het werk te kunnen.
Mogelijk een andere functie binnen het bedrijf.

Dit is natuurlijk geheel persoonlijk. En vandaar ook een persoonlijk gesprek. Want de werkgever wil niks liever dan jou weer aan het werk zien. Maar wel op een goede manier. Zodat je niet binnen luttele tijd weer ziek bent.
Ik neem aan dat je zelf ook weer zou willen werken indien dat mogelijk is binnen jou ziekte.

Pas na 2 jaar ziekte mag de werkgever je ontslaan en overdragen aan het uwv. Intussen is het uwv wel op de hoogte gesteld dat u al een jaar ziek bent.
En moet de werkgever aantonen dat ze alles hebben geprobeerd om binnen 2 jaar weer aan het werk te krijgen.

Dit is dus een gesprek voor beide partijen. Als je het prettig vind is het altijd mogelijk om bij zo'n gesprek iemand mee te nemen. Geef dit wel even voor het gesprek aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben inmiddels wel al 8maanden weg (vanwege aflopend contract) bij deze werkgever. Nu heb ik inderdaad gehoord dat zij ook na deze tijd officieel mijn werkgever blijven. Ik heb geen idee of deze situatieschets iets aan mijn vraag verandert.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het geval van een afgelopen contract weet ik het niet.
Ik ging er voor het gemak van uit dat je nog in dienst was bij de werkgever.
Computoon
6 jaar geleden
De werkgever is vermoedelijk eigen risocodrager geweest voor de ziektewet. Dan loopt de verplichting om het loon (of moet ik zeggen: uitkering) door te betalen door na afloop. Het UWV betaalt die en verhaalt hem op de werkgever. Als de voormalig werknemer niet meer aan de eisen voor die uitkering voldoet, kan deze worden gestopt. (Net zoals de werkgever ook de loondoorbetaling tijdens ziekte kan stoppen als de werknemer zich bijv. niet houdt aan de voorschriften). Uiteraard zijn hier regels voor.
Volgens mij kan dat wel. Als je bedrijfsarts je inderdaad uit de ziektewet wil halen tekent hij/zij daarvoor een formulier. En daarop staat ook een datum. Dat kan dus per direct zijn, maar bij een beetje een coulante arts zit daar nog wat tijd tussen. Maar dat is dan de einddatum van je ziektewet.
Veel succes ermee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding