Rekening betaald voor een vriendin, kunnen wij dat geld terug eisen?
Na zielige verhalen hebben wij twee jaren geleden een rekening van een vriendin betaald aan de gemeente. Gemeentelijke belastingen. Vriendschap inmiddels verbroken. Wij willen ons geld terug aangezien zij meerdere mensen heeft "geplukt". Contact opgenomen met de gemeente. Wij hebben genoeg bewijs. In de transactie staat haar debiteur nummer en notanummer. Gemeente heeft ons de informatie gegeven. Wij hebben zojuist kopieën van de documenten en een nette brief gestuurd met het verzoek het geld over te maken. Hoe sterk staan wij?
De Frans-Zwitserse dichter Jean Antoine Petit-Senn schreef het al:
Als een vriend je vraagt om geld te lenen, vraag je dan af welke van de twee je wilt verliezen' Wie zegt dat het geen gift was? Je vond haar zielig, als zij toentertijd het geld niet had, kan men niet bewijzen dat zij het u wel heeft.
Van een kale kikker kan men geen veren plukken.
https://www.ensie.nl/spreekwoordenboek/van-een-kale-kikker-kan-men-geen-veren-plukken
U stelt hier de vraag hoe sterk u staat en dan gaat u uitleggen dat u heel sterk staat. Het komt voor alsof u hier geen advies wilt, maar alleen uw woede wilt koelen.
Welk overeenkomst voor een terugbetaling regeling heeft u? Of was het een gift? Nee, u staat niet sterk in het terug eisen van dit geld.
Om te bepalen hoe sterk u staat zou ik alle gegevens die u maar op kunt hoesten om te bewijzen dat het geen gift maar een lening is op hun waarde moeten beoordelen.
Dat kan ik alleen maar als u deze bij mij op tafel legt, en dat gaat niet gebeuren. Als u een juridisch geschil hebt met iemand anders dan kunt u als burger een civiele procedure aanspannen.
Hoe gaat zo’n civiele procedure in zijn werk? Hoe lang duurt het en wat kost het?
Vraag in ieder geval eerst juridisch advies
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Contact/Juridisch-advies De Rechtspraak kan u niet helpen met inhoudelijke juridische vragen, omdat rechters onpartijdig en onafhankelijk zijn, zij kunnen u wel vertellen waar u met uw vragen terecht kunt. Bezint eer u begint, procederen om een koe, kost een koe.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.