Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb ik recht op erfdeel van mijn pa nu mijn ouderlijk huis verkocht is? Mijn ma heeft mij onterfd sinds 4 jaar. Mijn pa is 8 jr geleden overleden

Mag ik mijn vaderdeel waar ik recht op heb opeisen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De meeste mensen (e chtparen / partners) die een eigen huis hebben, leggen de erfenis samen vast in een testament. Als jouw ouders dat hebben gedaan staan daar eventueel beperkingen in waar ook jouw vader voor heeft getekend.
Als de erfenis normaal verdeeld zou worden kan je moeder je niet zo maar onterven.
Ik zou in ieder geval contact opnemen met een notaris en eventueel daarna ook bij een wetswinkel (hoewel een notaris alles weet van erfrecht en onterven).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kind kan het erfdeel waar het recht op heeft na het overlijden van de eerste ouder, in zeer zeldzame gevallen opeisen.
In de wet is vastgelegd dat de volledige nalatenschap naar de langstlevende echtgenoot/geregistreerd partner gaat. De zogeheten wettelijke verdeling.
Een niet-onterfd kind (een erfgenaam) heeft recht op het nog niet opeisbaar kindsdeel van de erfenis.
Het kindsdeel is inclusief een deel van de waarde van een woning die onderdeel is van de gehele erfenis. Het uitgangspunt voor de waarde van het huis is de waarde in het economisch verkeer op datum overlijden, artikel 4:6 BW.
Het kind blijft recht op houden op dit kindsdeel.

Een kindsdeel dat nog niet opeisbaar is, kan men onder bewind laten stellen door de kantonrechter. Dit dient dit zo snel als mogelijk te gebeuren als een kind door de langstlevende ouder plotseling onterfd blijkt te zijn. Een onterfd kind is geen erfgenaam meer maar wordt schuldeiser van zijn legitieme portie.
Hoewel een notaris de exclusieve bevoegdheid heeft voor het opstellen van testamenten is het erfrecht dermate ingewikkeld dat bij de afwikkeling bij afwijkende omstandigheden kennis van het notarieel recht onvoldoende is. Een kind dat bijvoorbeeld via een nieuw testament plotseling onterfd blijkt te zijn kan laten onderzoeken in hoeverre er direct aanspraken gemaakt kunnen worden op het legitieme portie. Dit dient allemaal te worden vastgelegd aangezien er op de dan ontstane legitieme portie mag worden ingeteerd.
De mogelijkheid over het inroepen van wilsrechten moet worden besproken.
Als de langstlevende partner hertrouwt of als de hertrouwde partner overlijdt. Dan mag namelijk het kindsdeel wel worden opgeëist. Als de nieuwe partner ook overlijdt mag je het erfdeel claimen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing