Waarom eigen risico betalen als je al elke maand ziektenkosten premie betaald?
Elk jaar gaan de zorgpremies en het eigen risico omhoog. Wat ik niet snap is, waarom zoveel betalen als je al elke maand premie betaalt? Ook word er elke maand Zvw ingehouden van mijn salaris. Aangezien ik bijna nooit gebruik maak van de zorg, ben ik hier wel benieuwd naar.
Daar betaal je premie voor. Heb je het niet nodig heb je geluk (wel premie kwijt).
Om de premie niet te hoog te houden is er een eigen risico. Heb je wat dan pas betaal je zelf tot de max van je eigen risico. Zijn de kosten nog hoger dan betaald de "verzekering" de kosten.
Het is een verzekering: als iedereen meer zorg gebruikt dan -zelf- aan premie & risico betaald, gaat het mis. Ik ben -net als jij- dus ook iemand die de balans in evenwicht houd door wél premie te betalen maar geen zorg te gebruiken.
Dat is het collectiviteitsbeginsel (met z'n allen voor elkaar) vs individualisme (ieder voor zich).
Eenvoudig gezegd:
uit het collectieve deel (de maandpremie) worden voor iedereen de ziektekosten betaald, nadat de verzekerd zelf een bepaald bedrag heeft gebruikt (het eigen risico)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.