Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik denk dat ik oververzekerd ben, wat kan ik dan het beste doen?

ik denk dat ik erg veel levensverzekeringen en uitvaartverzekeringen en levensloop verzekeringen heb

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bijna iedereen is over-verzekerd en heeft overlappingen in de verzekeringspolissen. Bijvoorbeeld: je reisverzekering betaald ziektekosten in het buitenland, mits deze kosten buiten je ziektekostenverzekering vallen. Wat is dan de toegevoegde waarde?
Een veel vervelender voorbeeld is het volgende:
De bliksem slaat in en daardoor stopt je magnetron voorgoed met opwarmen. Je inboedelverzekering sluit dit uit, omdat het, volgens hen, opstal is en onder de brandverzekering van het huis valt. In je brandverzekering staat weer dat apparatuur, ook al is het ingebouwd, Het gevolg is dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd.
Het is dan ook aan te raden dit soort verzekeringen bij één maatschappij onder te brengen, dan is het voor de heren verzekeraars, die een hekel hebben aan betalen, lood om oud ijzer.
Een vuistregel bij verzekeren is: kan ik het risico zelf betalen? Dan niet verzekeren!

Levensverzekeringen en uitvaartverzekeringen zijn een ander verhaal, daar heb je zelf geen lol van en die dienen een doel voor nabestaanden. Als dat doel het afdekken van uitvaartkosten is: als er een levensverzekering is, is er geen reden meer voor een uitvaartverzekering.
Bedenk dat de kans dat je doodgaat voor je 65ste helemaal niet zo groot is, en dat het verschil tussen de kans dat de verzekering moet betalen en de betaalde premie de grote kantoren en hoge bonussen betaald voor deze maatschappijen. Met andere woorden: ik moet er niks van hebben!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan ik het risico betalen, dan niet verzekeren. lijkt me goed advies. en inderdaad, waarom een uitvaart indien er een levensverzekering is. Blijkt dat ik na oversluiten van een nieuwe hypotheek, nog een andere levensverzekering al jaren had lopen. deze is nu ook stop.
hartelijk dank voor de reaktie

Andere antwoorden (4)

Zet op een rijtje welke je hebt. Schrijf het desnoods op een schrijfblok. Welke kosten het meest/of leveren het minste op. Welke heb je nodig.
En dan ga je de verzekeringen opzeggen die je niet meer wilt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eens om de tafel zitten met de partij, waar je je verzekeringen hebt lopen en laat je eens goed voorlichten. U kunt daarna beslissen welke verzekeringen nog zinvol zijn en welke niet.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Leg alle polissen op een stapel, en bekijk voor welk bedrag iedere polis je dekking geeft. Maak hier een lijsjte van, en noteer tevens wat je voor iedere verzekering aan premie betaald. Je krijgt zo een aardig overzicht van de dekking, en de te betalen premie.
Als je dan nog steeds tot de conclusie komt dat je bent oververzekerd, zeg dan de duurste op.
Let er wel op, of er geen addertjes onder t gras zitten, zoals bijv, premie die je al vooruit betaald hebt, of boeteclausules.
De meeste verzekeringen kun je elk gewenst moment opzeggen.

Veel succes.
Overiges raad ik je aan, om de bedragen die je eerst betaalde aan premie, nu op een spaarrekening te zetten. Je bent al gewend dat je dit maandelijks of jaarlijks opzij zet, dus kun je het net zo goed gaan sparen, dan bouw je weer een reservepotje op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi,ik zou alle polissen die je hebt bij elkaar zoeken en alles opschrijven onder elkaar wat het in houd,en dan door een een derde laten bekijken en alles wat overbodig is schrappen.daarmee kun je heel veel geld besparen.
kijk anders maar eens op de site van centraal beheer daar kun je een verzekeringcheck doen,best interessant.
groetjes glenn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding