Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik moet op mijn werk mij voor 6 uur s'ochtend ziek melden is dat normaal ?

Ook moet ik dan de volgende dag terug bellen op het zelfde tijd stip om te vragen hoe het met me gaat

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf hoe laat je normaal gesproken begint op je werk. Als je om zes uur of niet lang na zes uur begint, is het logisch dat men wil dat je dit op tijd meldt. Afhankelijk van het werk dat je doet zal er bij ziekte immers ook vervanging moeten worden gezocht.

Als je echter - zoals de meesten van ons - begint om acht of negen uur, is zes uur wel erg vroeg. Grote kans dat je dan nog niet eens wakker bent, en van je werknemers vragen om elke ochtend een uur eerder op te staan om in geval van ziekte zich op tijd te kunnen afmelden, is niet redelijk. Daarbij kan het ook gebeuren dat iemand op het werk ziek wordt of zelfs onderweg naar het werk; dan is er sprake van overmacht en daar kan niemand wat aan doen. Je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken.

Natuurlijk heeft een werkgever liever dat je je zo snel mogelijk ziek meldt wanneer je ziek bent dan dat je het op het laatste moment aan laat komen. Logisch, en als je eerder al wist dat je ziek was (bijvoorbeeld de vorige dag) dan mag er ook best van je gevraagd worden dat je dit eerder meldt. Maar zoals gezegd: overmacht is overmacht en daar kan niemand iets aan doen. Soms komt een ziekte nu eenmaal ineens opzetten.

De volgende dag zo vroeg bellen om te vertellen hoe het gaat is geen redelijke eis. De werkgever heeft zelf geen taak bij het begeleiden van een zieke medewerker, dat is aan de arbodienst. Officieel mag een werkgever niet eens vrágen aan een werknemer wat hij of zij mankeert: de enige vraag die een werkgever wettelijk gezien mag stellen is wanneer je denkt weer te kunnen werken en eventueel of je in staat zou zijn om aangepaste werkzaamheden te verrichten. Dus hoe je je voelt, wat je mankeert, of je je al beter voelt: dat zijn allemaal vragen die thuishoren bij de arbodienst en niet bij de werkgever. Natuurlijk zal niemand het een werkgever kwalijk nemen die een goede band heeft met de werknemer en uit belangstelling vraagt hoe het met hem gaat, maar het is niet de bedoeling dat een werkgever de werknemer 'op de nek zit' door bijvoorbeeld elke dag te gaan vragen hoe het gaat. Als de werkgever het niet vertrouwt, mag hij dat melden bij de arbodienst en die kan dan eventueel een (extra) controle uitvoeren. Als ik jou was, zou ik m'n werkgever vertellen dat ik mijn ziekte en herstel bespreek met de bedrijfsarts en dat hij zich daar tot kan wenden als hij vragen heeft over het verloop van mijn herstel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing