Kun je op vakantie naar het buitenland als je een schriftelijk verzoek hebt ontvangen om voor de kantonrechter te verschijnen?
Ik wist niet goed hoe ik mijn vraag kort en bondig kon stellen dus hierbij wat toelichting.
Ik heb mijn vriend een citytrip cadeau gedaan. Hij heeft schulden. Nu liet hij me zojuist een brief zien waarin staat dat hij gedagvaard wordt en verzocht wordt om op een bepaalde datum voor de kantonrechter te verschijnen.
Ik kreeg, eerlijk gezegd, bijna een hartverzakking. Ik heb zelf helemaal geen (ervaring met) schulden.
De datum van de dagvaarding valt tijdens onze vierdaagse vakantie. Ik heb gelezen dat als hij niet verschijnt op de zitting, de rechter hem "bij verstek veroordeelt".
Ik snap dat het geheel niet verstandig is om niet op te komen dagen maar ik vraag me toch af; kan hij uberhaupt op vakantie? Of is er een kans dat hij staande wordt gehouden op Schiphol omdat hij in een of ander opsporingssysteem staat genoteerd als wanbetaler?
Het betreft een schuld van bij zijn zorg verzekering.
Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.
Wie zijn de schuldeisers? Is uw vriend al aangemeld bij het Zorginstituut, waardoor de schuld een Belastingschuld is geworden?
Als ik vluchtig lees zou ik aanraden: probeer de citytrip kaartjes te verkopen en laat uw vriend gevold geven aan de oproep om te verschijnen. Het wordt alleen maar erger.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.