Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik leveringskosten en transportkosten betalen, ook al heb ik geen gas verbruikt?

Kreeg vandaag jaarafrekening gas..
Ik ben een jaar geleden verhuisd.. voorheen kookte ik elektrisch, maar in mn nieuwe woning heb ik gasaansluiting.. dus was ik van plan een gaskookplaat aan te schaffen..
Daarom heb ik me meteen aangemeld voor gas..
Nu heb ik nog geen gaskookplaat aangeschaft, en heb dus een gasverbruik van 0..
Op mijn afrekening staan leveringskosten gas en transportkosten gas.. 150 euro.. die krijg ik niet terug (heb energieleverancier al gebeld)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De leveringskosten zijn dat gedeelte van de gasrekening wat betrekking heeft op de levering ,als er niets geleverd is hoef je dat niet te betalen,echter er is nog een andere kostenpost in ons stelsel waarvan je de kosten wel moet betalen. Dat zijn de transportkosten en de kosten voor het mogelijk leveren van gas .
De energiebedrijven hebben voor je aansluiting een pijp in de grond liggen als je een aansluiting hebt is er de mogelijkheid dat je gas afneemt,hiervoor moet het energiebedrijf een gedeelte van de pijp voor jou vrijhouden, de capaciteit die daarvoor nodig is moet door jou betaald worden, dat zijn de transportkosten.
Ook al heb je niets afgenomen dan nog zijn er voor jou m³ gas ingekocht en gereserveerd (op papier dan ) deze kosten staan onder leveringskosten op de jaarrekening .
Dus het is in deze inderdaad zo dat je de kosten die de netbeheerder gemaakt heeft moet betalen ,maar zoals een ander antwoord al aangeeft als je je gascontract kunt opzeggen hoef je deze kosten over de volgende jaarrekening niet meer te betalen. de meter weg laten halen is dan een optie die erg ver gaat omdat je als je in de nabije toekomst weer gas zou willen je extra kosten hebt door de aansluitingskosten . Beter kun je gewoon het contract opzeggen en aan de netbeheerder overlaten of de meter al dan niet verdwijnt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat ben je kwijt, regels zijn regels. Of het werkelijk zo is, doet er niet toe, regels zijn regels, je bent het kwijt en klagen heeft geen zin. Zo zit dat met die energieleveranciers. Jammer maar helaas.

Het is te gek voor woorden, maar het is nu eenmaal zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je gasmeter laat afsluiten hoef je geen kosten meer voor gas te betalen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens je contract moet je die gewoon betalen. Het is de aan jou geleverde dienst dat je wel de mogelijkheid HAD om gas te gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het lijkt mij onlogisch dat je geen gas verbruikt. Je gebruikt niet alleen gas om te koken maar hoe gebruik je warm water want dan gebruik je ook gas en als je een cv heb (dus geen blokverwarming) om het lekker warm te hebben in huis dan gebruik je ook gas. Tenzij je geen verwarming en geen warm gebruikt ja dan blijft je meter op nul staan, maar je moet ten allertijden transport en leveringskosten betalen want dat staat in je contract die je bent aan gegaan met energie maatschappij. En dat is trouwens bij elke energie maatschappij hoor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding