Hoe maak ik mijn eindbalans kloppend?
Hoi allemaal!
Ik moet voor school een ondernemingsplan schrijven en ben nu bezig met het opstellen van en eindbalans jaar 1. Alleen kom ik hier echt niet uit, ik krijg hem namelijk maar niet kloppend. Het ondernemersplan is voor een touroperator die geen voorraden heeft en geen debiteuren (reis wordt pas ingekocht na het betalen van de klant).
Dit is onze beginbalans:
Activa:
Inventaris: €1948
Website: €450
Liquide middelen: €30000
Totaal: €32398
Passiva:
Ev: €10000
Onderhandse lening: €22398
Totaal: €32398
Nu ben ik al een aantal uur bezig met het maken van de eindbalans waarop de afschrijvingen van de activa zijn af gehaald. En omdat er het eerste jaar verlies wordt gemaakt is dit d.m.v. het maken van de liquiditeitsbegroting te zien op rekening courant. Uiteindelijk hebben wij voor de eindbalans rekening courant ogheft dmv de liquide middelen. Hier is te zien wat ik nu heb:
Activa:
Inventaris: €1559 (1948-389 aan afschrijvingen)
Website: €300 (450-150 aan afschrijvingen)
Liquide middelen: €5724 (30000-24276 rekening courant saldo)
Totaal: €7583
Passiva
Ev:€10000
Onderhandse lening:€ 22398
Totaal:€32398
Zoals er te zien is is er dus een aardig groot verschil tussen beiden. Maar aangezien er niks is afgelost op de lening bij de passiva en we geen voorraden of debiteuren hebben, heb ik echt geen idee meer wat ik fout doe en hoe ik het kloppend moet maken!
Ik hoop dat iemand er meer van weet!
Afschrijvingen gaan bijv. ten koste van je eigen vermogen. Dus de 389 haal je ook af van je eigen vermogen. Hetzelfde doe je met de website. Wat ik me nog afvraag, waarom haal je de 24.276 af van je liquide middelen? Wat is dat voor een cijfer, misschien de aflossing van de onderhandse lening?
-24.276 kwam uit de liquiditeitsbegroting als eindsaldo rekening courant.
Omdat wij in eerste instantie liquide middelen hadden gereserveerd om de marketing kosten van 27.000 te betalen, hebben wij het eind rekening courant saldo maar gehaald van de liquide middelen.
Ook als ik namelijk die 24.276 op de passiva kant zet als rekening courant en op de activa kant 30.000 weer neer zet, is het verschil tussen beiden totalen nog steeds meer dan 20.000 Wat betreft de onderhandse lening is alleen rente dat jaar over betaald, verder niks afgelost
Daar komt geen balans aan te pas.
Een balans gaat over ECHTE cijfers.
Een ondernemingsplan gaat over wat je verwacht.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.