Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je ontslag nemen met een contract van bepaalde tijd?

In november ben ik begonnen bij een nieuwe werkgever omdat ik een tussenjaar heb. Eind december loopt mijn proeftijd van een maand af. En hierna krijg ik een contract van 7 maanden. Nu zit het zo: vanaf februari kan ik weer terug naar mijn oude werkgever en daar kan ik veel meer uren maken. Maar ik zou dan in januari mijn ontslag willen indienen bij mijn huidige werkgever omdat ik anders 2 maand zonder iets zit. Ik las dat je bij een ONbepaalde tijd 1 maand opzegtermijn hebt en ten allen tijde kan indienen. Maar ik las niets over een bepaalde tijd contract. Mag je dus hierbij ook ten allen tijde je ontslag indienen? Of moet je je tijd (in mijn geval 7 maanden) afmaken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

In beginsel kan een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet worden opgezegd.

De enige uitweg die het burgerlijk wetboek geeft voor tussentijdse opzegging is wanneer dit uitdrukkelijk, schriftelijk tussen partijen is overeengekomen in het arbeidscontract. Vaak heeft deze uitweg de vorm van een opzegbeding. In de arbeidsovereenkomst wordt dan vermeld dat zowel werkgever als werknemer tussentijds mogen opzeggen, met inachtneming van een opzegtermijn.

Bij een opzegging van een contract voor bepaalde tijd zijn de normale regels met betrekking tot het opzeggen van een arbeidsovereenkomst van toepassing.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tussentijds opzeggen kan alleen als er een opzegbeding in de arbeidsovereenkomst staat, anders niet. Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd zijn namelijk bedoeld om "uitgediend" te worden.

In zo'n geval is er -maar alleen als de werkgever wil meewerken- nog een mogelijkheid: ontslag nemrn met wederzijds goedvinden. Je spreekt samen de datum van de laatste werkdag af en daarna ben je weg.
Computoon
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing