Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag mijn baas mij verplichten meer uren te werken dan afgesproken in mijn contact?

Ik werk als fietsenmaker en mijn besproken werkweek bestond uit 36,5 uur.

Nu hebben wij 8 jaar geleden elke woensdag 4 uur vrijgekregen die wel betaald werd.

Nu kreeg ik vandaag te horen dat ik mijn vrije zaterdag en vrijdag avond moet inleveren en hierdoor wekelijks 40,5 uur te moeten werken dit zonder extra te verdienen.

Nu is mijn vraag mag dit zomaar?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Stonden de 4 uren vrij op de woensdag wel in het contract?

In principe mag dit. Voor overwerk hoeft geen vergoeding worden gegeven. Als jouw baas nu zegt dat de vergoeding geleidelijk over 8 jaar is uitbetaald d.m.v. de vrije betaalde uren, heeft hij juridisch gezien een punt.

Overwerk moet uitbetaald worden, of op een andere manier gecompenseerd worden in bepaalde branches.

"Of overwerk uitbetaald moet worden, hangt in eerste instantie van de in de arbeidsovereenkomst en cao gemaakte afspraken af. In sommige branches (zoals de juridische wereld), hoort overwerk er gewoon bij en zit dat al in het basisloon. Het gaat er dan om dat het werk gewoon af is. In andere branches zijn regelingen dat het overwerk gewoon wordt uitbetaald of dat het overwerk wordt gecompenseerd met extra vrije tijd in een rustige periode (onder meer ‘tijd-voor-tijd’ genoemd)."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Het gaat hierom een cao. dit heeft niets te maken met overwerk maar verhoging van de werkuren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet niet wat er in de cao staat van fietsenmakers, maar het kan zijn dat overwerk erbij hoort. In dat geval mag zijn werkgever hem laten overwerken. Hoort er wel degelijk bij!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De woensdag stonden niet in mijn contract en waren een gift. Waar ik ook ontzettend blij mee was. Enkel waren de woensdagen 8 jaar lang leuk maar wordt nu van mij verwacht meer uren te gaan werken dan waarvoor oorspronkelijk werd aangenomen en ik krijg hiervoor niet extra betaald.
Deze uren vallen ook niet onder overwerken. Hopelijk is het op deze manier duidelijk. Alvast bedankt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké, dus als ik het nu goed begrijp, heeft u een contract van 40,5 uur, echter heeft u 8 jaar lang 4 uur minder hoeven te werken omdat dat een gift was. De uren die u vrij kreeg waren dus een gift, maar stonden wel in het contract als werkuren. De werkgever kan u dan wel 40,5 uur laten werken per week, aangezien het in het contract staat. Er kan altijd gekozen worden om de extra vrije uren af te nemen, omdat het vrijwillig was om het te geven. In uw contract staat dan toch echt 40,5 uur. Helaas is dit dan niet overwerken, omdat u normaal gezien 4 uur zelfs onderwerkte. Alles boven de 40,5 uur telt dan pas als overwork. Ik hoop dat u nu verder kan!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nog niet helemaal, mijn contract bestond uit 36,5 uur waar ik later 4 uur extra op vrij kreeg (woensdag). Nu wil mijn baas mij 40,5 uur wekelijks laten werken zonder dat ik hier extra voor ga verdienen. Dit betekend dus dat ik de woensdag dus mag houden (-4) maar de zaterdag (+8) moet gaan werken en hierdoor in de "overuren" zou komen te zitten.
TurfGraver
7 jaar geleden
"mijn contract bestond uit 36,5 uur waar ik later 4 uur extra op vrij kreeg (woensdag)."
Onduidelijk. Hoeveel uur werkte u dan?
36,5 maar kreeg 40,5 betaald ofwerkte u 32,5 en kreeg u 36,5 betaald?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik het goed begrijp heeft de werkgever acht jaar lang de contracturen uitbetaald zonder dat ze daadwerkelijk gewerkt zijn. Er is geen enkel contact of c.a.o. waarin staat dat deze uren met terugwerkende kracht toch gewerkt moeten worden. Dit is slechte boekhouding. Het lijkt me wel handig dat de vraagsteller zijn c.a.o. en contract goed naleest m.b.t. eventuele clausules voor overwerk en de uitbetaling daarvan. Mocht daar niet vermeld worden dat de werkgever in bepaalde situaties mag eisen dat een werknemer overwerkt en dat de overgewerkte uren niet gecompenseerd hoeven worden, dan wordt het tijd voor een stevig geprek. Misschien alvast bij een instantie als DAS juridisch advies aanvragen?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding