Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag mijn baas mij verplichten meer uren te werken dan afgesproken in mijn contact?

Ik werk als fietsenmaker en mijn besproken werkweek bestond uit 36,5 uur.

Nu hebben wij 8 jaar geleden elke woensdag 4 uur vrijgekregen die wel betaald werd.

Nu kreeg ik vandaag te horen dat ik mijn vrije zaterdag en vrijdag avond moet inleveren en hierdoor wekelijks 40,5 uur te moeten werken dit zonder extra te verdienen.

Nu is mijn vraag mag dit zomaar?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Stonden de 4 uren vrij op de woensdag wel in het contract?

In principe mag dit. Voor overwerk hoeft geen vergoeding worden gegeven. Als jouw baas nu zegt dat de vergoeding geleidelijk over 8 jaar is uitbetaald d.m.v. de vrije betaalde uren, heeft hij juridisch gezien een punt.

Overwerk moet uitbetaald worden, of op een andere manier gecompenseerd worden in bepaalde branches.

"Of overwerk uitbetaald moet worden, hangt in eerste instantie van de in de arbeidsovereenkomst en cao gemaakte afspraken af. In sommige branches (zoals de juridische wereld), hoort overwerk er gewoon bij en zit dat al in het basisloon. Het gaat er dan om dat het werk gewoon af is. In andere branches zijn regelingen dat het overwerk gewoon wordt uitbetaald of dat het overwerk wordt gecompenseerd met extra vrije tijd in een rustige periode (onder meer ‘tijd-voor-tijd’ genoemd)."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Het gaat hierom een cao. dit heeft niets te maken met overwerk maar verhoging van de werkuren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet niet wat er in de cao staat van fietsenmakers, maar het kan zijn dat overwerk erbij hoort. In dat geval mag zijn werkgever hem laten overwerken. Hoort er wel degelijk bij!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden