Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ouders pakken geld af maar mag dat wel?

Mijn ouders hebben mijn geld afgepakt dat ik zelf met mijn baantje heb verdiend, maar mogen ze dit wel doen? Ik ben trouwens 16.

Ook storten ze als "straf" geld over naar hun eigen rekening, want ik heb mijn kamer niet goed opgeruimd. Hierbij gaat het bij de eerste keren van bedragen van 5 tot 10 euro, maar kort geleden hebben ze 50 euro overgemaakt en dreigen ze dat weer te doen, maar is dat geen stelen?
(ze geven dat geld dan ook uit aan hun eigen behoeften.)

Graag zou ik hier SERIEUZE antwoorden op willen krijgen.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
13K
Erna55
8 jaar geleden
Ouders zijn vrij in het bedenken van sancties wanneer hun kinderen de huisregels overschrijden. Je ouders kiezen ervoor dat je moet betalen voor je ongehoorzaamheid. Omdat je blijkbaar niet luistert naar " een normaal verzoek " . En blijkbaar ben je hardleers. Ze hebben al eerder voor dezelfde overtreding geld van je rekening overgeschreven. Daar heb je niets van geleerd.
Ze verhogen het boetebedrag. En dat mogen ze. Wat ze daarna met het geld doen, is totaal niet van belang.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is wel zeker van belang Erna55.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ouders zijn niet 'vrij' in het bedenken van sancties.
Je kunt (overdrijven maakt de zaak duidelijk) een kind niet een boete van 10.000 Euro opleggen omdat 'ie een keer zijn bordje niet heeft leeggegeten. Er zijn grenzen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat mogen ze, maar hier riekt het wel naar machtsmisbruik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jammer dat jouw ouders het concept "positief opvoeden" niet toepassen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. Jij bent namelijk minderjarig, handelingsonbekwaam, en je staat onder ouderlijk gezag.
(Lees meer...)
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zitten wel wat voorwaarden aan. MAW, als Marco326 er echt werk van maakt en kan bewijzen dat zijn ouders dit doen, dan staat hij vrij sterk.
tinus1969
8 jaar geleden
@Ytje; vrij sterk in welk opzicht? De ouders van @Marco326 kunnen trouwens bv ook zijn bijbaan opzeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie mijn antwoord voor wat ik bedoel met sterk staan.
In principe.

''Ouders moeten het vermogen van hun minderjarige kinderen beheren. Zij kunnen daarom in de praktijk in principe ook geld van de rekening van hun minderjarige kind afhalen (zonder voorafgaandelijke machtiging van de vrederechter). Zij moeten dat natuurlijk doen in het belang van de minderjarige en zullen hierover in principe ook verantwoording afleggen wanneer hun kind meerderjarig wordt.
Uitzonderlijk kan de minderjarige, bv. bij ernstige vermoedens van dreigend misbruik, de procureur des Konings inlichten die de Voorzitter van de Rechtbank in kort geding of de jeugdrechter kan vragen om de beheersbevoegdheden van de ouders te wijzigen. Bv. door de bank te verwittigen de ouders geen geld van de rekening van hun minderjarige kind te laten afhalen zonder voorafgaandelijke machtiging van de rechter. ''

Dit wil zeggen dat ze het mogen, maar dat het wel in het belang van jou moeten doen. Als je meerderjarig wordt kunnen ze onderzoeken of dit wel zo is geweest (wat niet zo is, dus probeer alvast bewijzen te krijgen of zo).

Als het erg hoog oploopt en je wilt er werk van maken, dan kan dat dus ook, door je ouders te laten ontmachtigen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
TurfGraver
8 jaar geleden
Belang is opvoeding (kamer opruimen). :)
Niet mijn keuze voor opvoeding, maar ja....
tinus1969
8 jaar geleden
@Ytje, afgezien van het feit dat het hier gaat om wat meer vermogen dan 50 euro (denk aan erfenissen): Gezien het gebruik van oa. het woord 'vrederechter' gaat het niet om Nederlands recht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had niet eens door dat het een Belgische site was, mijn excuses, ik zoek een alternatief.
Antoni
8 jaar geleden
GoeieVraag is voor Nederlanders en Vlamingen hetzelfde, dus ja, hoe je een correct antwoord geeft, is afhankelijk van de nationaliteit van de vraagsteller. Vraagt hij/zij iets over de Nederlandse of over de Vlaamse/Belgische situatie? Voor Vlamingen is je antwoord (en je bron) dus wel nuttig, @Ytje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt Antoni, ik had het zelf niet eens door, maar hoe dan ook neem ik aan dat deze regels zo ook voor Nederland geldt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding