Wie bepaald de koers van valuta en grondstoffen?
Ik ben mij sinds kort aan het verdiepen in beleggen. Ik heb een acocunt aangemaakt op Plus500 en snap de basisbeginselen van beleggen wel. Er zijn echter een paar vragen die mij bezig houden.
Ten eerste vraag ik me af wie de koers van een valuta bepaald? Ik snap dat dit een kwestie van vraag en aanbod is, maar hoe gaat dat realtime? Hebben beleggers op bijvoorbeeld Plus500 invloed op deze koersen? En in hoeverre bezit je dan bijvoorbeeld de valuta waarin je virtueel belegd?
Dezelfde vraag heb ik voor grondstoffen. Dit wordt volgens mij vaak uitgevoerd door futures. Laatst had ik voor de lol wat vaten olie en contracten in koffie gekocht. Deze koersen schommelen per seconde, maar hoe kan dat dan? Bepalen beleggers deze koersen? Maar dan ook door bijvoorbeeld op Plus500? En in hoeverre bezit je deze koffie of olie dan?
Vandaag kwam Putin met een onderbouwing dat de olieproductie zal afnemen. Dit zorgt natuurlijk voor een stijging in de prijs, aangezien het aanbod zakt. Maar heeft dit dan puur en alleen te maken met het gedrag van de beleggers?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.