Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel word ik gekort op mijn bijstand wanneer mijn kind een uitkering aanvraagt?

mijn dochter van 20 is nog inwonend (en in verwachting). zij heeft uwv omdat zij ziek uit dienst is getreden. dit vervalt binnenkort en gaat ze een uitkering aanvragen(lastig werk vinden met 5mnd zwangerschap) hoe veel word ik gekort op mijn uitkering (ivm kostendelers norm)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Dat valt zo niet te zeggen, omdat dit geen standaard situatie is. Zolang zij nog geen 21 is, heeft ze geen recht op volledige Bijstand maar hooguit op een soort zak- en kleedgeld omdat de ouders dan nog onderhoudsplichtig zijn. Is een (alleenstaande) ouder jonger dan 21 dan kan er - afhankelijk van de gemeente - recht bestaan op een zgn. 'babyuitkering' omdat het niet reëel wordt gevonden dat ouders niet alleen onderhoudsplichtig zijn voor hun kind(eren), maar ook voor eventuele kleinkinderen. Of de gemeente zo'n uitkering heeft en of zij daar recht op heeft, zal ze na moeten vragen in haar (jullie) eigen gemeente.

Vanaf haar 21e hebben jullie in principe recht op allebei 50% van het minimumloon. De gezamenlijke uitkering komt dan op 100% van het minimumloon, ten opzichte van de 70% die een alleenstaande heeft. Maar voor jongeren beneden de 27 gelden strengere regels dan voor mensen bóven de 27, en er kunnen gemeentelijke verschillen zijn. Als je dochter nog recht heeft op studiefinanciering bijvoorbeeld, komt ze niet in aanmerking voor Bijstand. Als ze recht zóu hebben op studiefinanciering maar hier geen gebruik van maakt omdat ze niet staat ingeschreven voor een opleiding, dan kan de gemeente haar een Bijstandsuitkering weigeren. In de praktijk gebeurt dit vooral bij jongeren die nog geen startkwalificatie hebben. In hoeverre de gemeente hierin rekening houdt met haar zwangerschap, zou nog wel eens per gemeente kunnen verschillen. Ook hiervoor moet zij dus naar haar eigen gemeente.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Als ze uit een werksituatie komt heeft ze recht op ww en als ze bevallen is recht op een uitkering via het uwv.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron dat duurt dan nog vier maanden ::))
ronron1212
8 jaar geleden
hoezo 4 maanden daar tussen heeft ze als ze gewerkt heeft en dat staat er uitdienst recht op ww
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Knap uitgepuzzeld. Ik vermoedde wel iets dergelijks, en inderdaad, gemeentes hebben vaak hun eigen regels. Vraagsteller geeft in haar vraag al aan dat de uitkering via het UWV binnenkort stopt. Daar moeten we dan maar voor het gemak even van uitgaan ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er staat "uit dienst getreden", dat impliceert dat ze zelf is gestopt. Dan ben je niet "onverwijtbaar werkloos" en heb je geen recht op WW.
ronron1212
8 jaar geleden
Ze is ziek uitdienst gegaan dus heeft ze waarschijnlijk nog steeds een uitkering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het duurt nog vier maanden voordat de baby op de wereld komt/
ronron1212
8 jaar geleden
Ja dat snap ik maar als zij ziek uitdienst gegaan is heeft ze een ziekte uitkering van het UWV is ze weer beter heeft ze nog steeds recht op ww. Dat ze uitdienst is wil niet zeggen dat ze zelf ontslag heeft genomen. Tijdelijke contracten eindigen gewoon van rechtswegen en daar kan je als werknemer niets aandoen.
paulus811
8 jaar geleden
En waar is (binnenkort) pa in dit verhaal?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image