Heeft een meerderjarig kind recht op "voldoende" inkomen ?
Tot kinderen 21 zijn, zijn de ouders onderhoudsplichtig. Prima.
Nu doet zich de volgende situatie voor : onze dochter woont op zichzelf in Nederland en volgt een fulltime opleiding (zit nu in het tweede van 4 jaar). Ze krijgt haar studiebeurs en aanvullende beurs (samen een goede 250 euro) . Dat dekt nog niet eens de huur, laat staan de kosten van levensonderhoud , verzekeringen en de opleiding. Die hoesten wij dus voorlopig op. Ze heeft nu tjdelijk een kleine stagevergoeding, maar dat is dus alleen zolang haar stage duurt en ook geen vetpot. (250 euro per maand)
Nu wordt ze binnenkort 21. Als wij haar niet meer onderhouden, moet ze dus "rond" zien te komen van 500, na januari 266 euro per maand, en dat gaat uiteraard niet lukken.
Heeft ze dan recht op een aanvullend inkomen zoals bijstand ? Of worden wij gewoon geacht haar inkomen aan te blijven vullen tot haar opleiding klaar is en ze werk heeft ? Of moet ze bij haar fulltime opleiding gaan werken (en wannéér dan ??)
iemand enig idee hoe dit zit of hier ervaring mee ?
Maar ik heb wel mijn studie keurig in de 4 jaar die ervoor stond afgerond. Direct na het behalen van mijn diploma had ik een vaste baan. En kon een beetje bijkomen van een hectische periode.
Ik heb van dat harde werken niks overgehouden. En ben er zelfs trots op dat ik het zelfstandig heb gered.
Dus een bijbaantje naast je studie is heus geen ramp hoor.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.