Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

inklokken wanneer je leidinggevende zegt wanneer dat mag, mag dit?

Op het werk, werken wij met een inklok systeem. Op het rooster, wat wij een week van te voren krijgen, staat dat ik half 5 moet beginnen en dan ook nog kwartier van te voren aanwezig moeten zijn. Soms moet ik een uur wachten ( en anders half uur), voordat ik mij mag inklokken: en dus mag werken. Ook bepalen zij wanneer je vrij bent. Dit gebeurd elke keer.. Als ik klaag zeggen zij; rooster tijden zijn richttijden.. Mag dit wel?

Toegevoegd na 8 minuten:
Zo niet, wat kan in doen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De werkgever heeft je werktijden volgens rooster bepaald en dat is een afspraak waar jullie je allebei aan moeten houden, afspraak is afspraak. Als er even geen werk is dan is dat een risico van de werkgever die hij niet op de werknemer mag afschuiven. Als je er eerder bent op je werk klok je dus in rond de afgesproken tijd.

Helaas komt het vaak voor dat werkgevers leidinggevenden hebben die denken dat ze jou uit eigen zak moeten betalen en dat is jammer omdat ze hun boekje te buiten gaan en de werksfeer flink kunnen verzieken.

Mijn advies is om dit met de werkgever te bespreken of dit bijvoorbeeld met de ondernemingsraad aan te kaarten. Levert dat niets op ga dan naar de vakbond of je rechtsbijstand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inklokken heeft niet alleen met de werktijden te maken maar ook met het op tijd aanwezig zijn.

Als het rooster aangeeft dat jij om half vijf moet beginnen en het contract je verplicht een kwartier voor die tijd aanwezig te zijn dien je dus voor kwart over vier in te klokken, heb je dat regelmatig niet gedaan heeft het bedrijf reden om je te ontslaan, je komt de contractuele verplichting niet na.

Daarnaast geeft het inklokken (zeker bij grote bedrijven) een inzage wie er aanwezig is in het bedrijf mocht er iets gebeuren.

Neem contact op met de superieur van jouw leidinggevende en leg hem dit voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing