Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik een bijzondere beloning als inkomsten opgeven bij het UWV?

Hoi,

Ik ontvang momenteel een aanvulling op mijn inkomen uit werk vanuit de WW.
Aan het eind van de maand moet ik mijn verdiensten opgeven, op basis waarvan de hoogte van deze aanvulling wordt bepaald.
Ik moet niet het brutoloon opgeven, maar het SV-loon, waarvan bv. de pensioenpremie al af is.

Omdat ik soms werk op zon- en feestdagen krijg ik voor die uren 100% extra loon.
Mijn vraag is of ik dit extra loon bij het SV-loon moet optellen.
Het staat namelijk wel apart vermeld op mijn loonstrook. Er staat 'Loon voor loonheffing' (het SV-loon dus) en dan 2 aparte bedragen: het 'zuivere' SV-loon en daarachter het loon 'bijzondere beloning' ...

Ik denk dat ik het totaal moet opgeven bij UWV, maar ik twijfel toch, vandaar mijn vraag.
Misschien weet iemand het zeker, dan hoor ik dat graag.

Bedankt!
Freek

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of het moet weet ik niet zeker, maar het is sowieso verstandig alles wat er binnenkomt op te geven, als je teveel hebt betaald krijg je dat aan het eind van het jaar terug, heb je te weinig betaald, dan moet je dat bedrag terugbetalen, over een jaar kan dat bedrag flink oplopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, je moet het doorgeven: Gebruik het wijzigingsformulier voor uw uitkering voor het doorgeven van uw wijzigingen. Doe dit binnen 7 dagen nadat het bij u bekend had kunnen zijn, dat voorkomt problemen. Wie niet de juiste gegevens over zijn eigen situatie doorgeeft aan UWVis strafbaar.
UWV kan uw uitkering tijdelijk verlagen of stopzetten. Verzwijgt u inkomsten, dan moet u het uitkeringsbedrag dat u te veel krijgt terugbetalen en u krijgt een boete. U moet dan het bedrag dat u te veel aan uitkering heeft ontvangen terugbetalen aan UWV. En daar bovenop
krijgt u een boete van 100% van het bedrag dat u ten onrechte heeft ontvangen. In 2012 was dit nog een boete van 10%.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor de reactie!
Dat van die boete klopt overigens niet. Ik heb de afgelopen 2 maanden ook (onbedoeld) te weinig opgegeven en ik heb enkel het teveel ontvangen bedrag aan ww terug moeten betalen (gewoon verrekend met de eerstvolgende ww).
Van een boete is geen sprake geweest.
Ik denk dat bovenstaand citaat slaat op het verzwijgen van werk in het geheel (zwart werk bijvoorbeeld) of het verzwijgen van een belangrijke wijziging in de privé-situatie... Maar mijn werk en inkomsten zijn bij het UWV gewoon bekend. Ik vroeg mij alleen af of een bijzondere beloning vanuit werk op speciale dagen moet worden opgeteld bij het SV-loon, op basis waarvan de aanvulling ww wordt bepaald. Dit om terugbetalen voor de komende periode te voorkomen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Beste vraagsteller,

Je wilt graag weten of je bijzondere beloning ook moet opgeven via de WW inkomstenopgave.
Alleen vergoedingen die onderdeel zijn van het sv-loon geef je door met de inkomstenopgave. Welke onderdelen dit zijn, verschilt per werkgever en per situatie. Je werkgever weet of een vergoeding bij het sv-loon hoort.

Met vriendelijke groet,
Marleen
www.uwv.nl/webcare
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding