Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Reclame rijden met een uitkering. Kan dat uit zonder gevolgen?

Ik heb een WAJONG uitkering en ben helaas nog niet aan het werk. (Dit zit er voorlopig ook niet in) Het leven wordt echter telkens duurder en ik leef erg zuinig. Het enige "dure" waar ik nog voor betaal is mijn auto, welke mij erg dierbaar is voor diverse zaken.

Nu heb ik de mogelijkheid gezien voor reclame rijden. De achterruit wordt (veilig) beplakt met een advertentie en hier kun je 50 tot 150 euro per maand aan vergoeding voor krijgen. Dit kan voor mij een enorme uitkomst zijn, omdat ik al maanden de eindjes bij elkaar moet knopen en nog steeds geen passende oplossing voor mijn tekort heb.

Nu komt de vraag. Als ik hier daadwerkelijk mee in zee ga, meldt ik dit uiteraard bij het UWV. Heeft een inkomen in deze vorm gevolgen voor mijn WAJONG? Ik weet dat ik een beperkt bedrag aan vrijwilligersvergoeding mag ontvangen, maar weet niet of deze dienst hier ook onder valt.

Mag ik bijverdienen op deze manier, zonder dat mijn uitkering wordt beïnvloed? Tot welk bedrag mag ik bijverdienen?

9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dit zijn geen inkomsten uit arbeid, dus er hoeft niets verrekend te worden. Ik vraag me alleen af of je genoeg kilometers maakt. De eerste vraag die je zult krijgen als je je inschrijft voor reclamerijden is toch echt de postcode van je woonadres én van je werkadres. Voor adverteerders ben je namelijk vooral interessant als je kunt aangeven dat je 5 dagen in de week in of rond de spits een bepaalde route rijdt. Daarnaast wordt ook nog wel gevraagd hoeveel de auto gebruikt wordt naast woon-werk verkeer en waar dit dan vooral voor is, en er wordt natuurlijk gekeken naar je auto (moet een beetje representatief zijn en liefst ook opvallen in het verkeer), rijstijl (moet netjes zijn) en de plaatsen waar je regelmatig geparkeerd staat.

Ik denk dat de vraag dus niet zozeer is hoe de inkomsten van reclamerijden van invloed zouden zijn op je uitkering, maar meer wat de mogelijkheid om hiermee geld te verdienen zegt over jouw belastbaarheid en arbeids(on)geschiktheid.

Ik vrees dus dat dit een vrij hypothetische vraag is. Niet dat er helemaal geen handicaps zullen zijn waarbij iemand (vrijwel) dagelijks veel op de weg zit zonder veel uitval en óók volledig arbeidsongeschikt is, maar erg veel zullen dat er toch niet zijn.

Kortom: melden is niet verplicht omdat het niet om inkomsten uit arbeid gaat, maar wel zeer aan te raden: je zult maar een buurman hebben die denkt dat jij iets doet wat niet mag en een fraudemelding doet bij UWV. Is er geen sprake van fraude dan kom je daar uiteindelijk wel uit, maar het geeft een hoop gedonder en kost veel stress en energie. En als je daadwerkelijk aantrekkelijk bent voor adverteerders, dan zou je daar - afhankelijk van de aard van je ziekte of handicap - wel vragen over kunnen verwachten. Niet vanwege de verdiensten, maar omdat dat mogelijk iets zegt over je belastbaarheid.

Dus hoe jammer het ook is: deze manier van bijverdienen is over het algemeen niet weggelegd voor niet-werkenden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is een moeilijke vraag diende het beste bij het Uwv kunt stellen. Ik denk niet dat het mee telt want het is geen inkomsten uit arbeid en enkel alleen die tellen mee.

Als je wel inkomen hebt wordt dit verekent met je wajong (het is niet echt een kwestie van een max van hoeveel je mag verdienen) wat dat betekend voor je wajong kun je berekenen op http://www.uwv.nl/particulieren/rekenhulpen/
Over het algemeen hou je wel meet over als je werkt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Wilkers,

Allereerst excuses dat ons antwoord even op zich heeft laten wachten. We hebben navraag voor je gedaan of de inkomsten die je verdient met het reclame rijden van invloed zijn op je Wajong-uitkering.

Inkomsten die je hiermee verdient, blijken door UWV wel te worden gezien als inkomsten uit werk. Ze zullen dus met je uitkering verrekend worden. Als je wilt weten of je een bedrag mag bijverdienen zonder dat het van invloed is, dan raad ik je aan contact te zoeken met je arbeidsdeskundige. Die kan je hierop een antwoord geven toegespitst op jouw persoonlijke situatie.

Met vriendelijke groet,

Ellen
UWV Webcare
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing