Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn vrouw ontvangt maandelijks van de belasting IB/PVV , wie kan me duidelijk maken wat en waarom zij dit ontvangt?

Zij heeft geen eigen inkomen. Ze is huisvrouw en leidt ons gezin.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat is dan vermoedelijk een teruggave van (de voor iedereen geldende) heffingskorting:

Wanneer je geen of een laag eigen inkomen hebt, maar een fiscaal partner hebt die wel voldoende inkomen heeft, kun je de algemene heffingskorting alsnog ontvangen.
Hier zitten wel een aantal voorwaarden aan verbonden:
Het inkomen van de minstverdienende partner moet voor het hele kalenderjaar (2014) lager zijn dan € 6.500
Het inkomen van de verdienende partner moet voor het hele kalenderjaar (2014) hoger zijn dan € 6.500
Er moet meer dan 6 maanden in het kalenderjaar sprake zijn van fiscaal partnerschap

Zie voor een gelijkend voorbeeld:

http://financieel.infonu.nl/belasting/73649-algemene-heffingskorting-voor-de-minst-verdienende-partner.html
9 jaar geleden
ib/pvv betekent inkomstenbelasting / premie volksverzekering.
Als ze maandelijks een bedrag ontvangt en geen inkomsten heeft, gaat het hier vermoedelijk om de zogenaamde heffingskorting, ook wel eens "aanrechtsubsidie" genoemd.

Dit is een maandelijkse (voorlopige) teruggaaf die je ontvangt wanneer je geen inkomen hebt en je (fiscale)partner wel. Als je vrouw wel inkomsten heeft van een kleine bijverdienste bijvoorbeeld, kan de heffingskorting iets lager uitvallen, en vanaf een x bedrag komt deze te vervallen.

Beetje ingewikkeld verhaal, bij voorbaat mijn excuses als ik het helemaal verkeerd uitleg, maar het komt er op neer dat als jullie beiden werken, jullie beiden een x bedrag belastingvrij mogen verdienen (de belastingvrije voet). Omdat jij werkt, betaal je belasting over alles behalve die belastingvrije voet. Maar omdat je fiscale partners bent, mag je de belastingvrije voet van je (niet werkende) vrouw daar bij optellen, (voetoverheveling, of de opvolger daarvan) en de belasting die je daarover betaalt/zou betalen, krijg jij (krijgt zij) bij voorbaat "terug".

("Voorlopig" betekent hier dat als ze in de laatste maanden van het jaar ineens een inkomen zou hebben dat hoger is dan haar belastingvrije voet, ze alsnog een stuk of alles moet inleveren)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing