Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik aflos op een lening, daalt dan ook het saldo op mijn betaalrekening (linker zijde balans) of stijgt mijn eigen vermogen (rechter zijde)?

Ik ben dus benieuwd wat er op de balans gebeurt. Het lijkt mij dat bij het betalen van een lening, zowel je bezittingen als schulden gelijk afnemen. Echter kom ik ook vaak tegen dat alleen de schuld afneemt en het Eigen Vermogen stijgt. Waarmee wordt dan afgelost en waarom nemen de bezittingen (betaalrekening) niet af?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er kan niet worden afgelost zonder dat de liquide middelen veranderen.
Wat wel kan zijn, is dat schulden worden kwijtgescholden. Dan worden de schulden (dus leningen) minder, en dan stijgt het eigen vermogen.
Computoon
8 jaar geleden
Bij een kwijtschelding blijft het bedrag van het EV gelijk.
Uitgedrukt in een percentage van het totaal vermogen wordt het aandeel van het EV groter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik begrijp dat bij een aflossing het EV gelijkt blijft, maar bij een kwijtschelding zal het EV wel stijgen toch? De schulden nemen immers af. Aan de Debet-zijde verandert niets, waardoor het EV moet stijgen. Of mis ik hier iets?
erotisi
8 jaar geleden
EV= activa - schulden Als dan de schulden door kwijtschelding verminderen dan wordt het Eigen vermogen toch wel verhoogt?! 40= 100-60 na kwijtschelding
?=100-40
?=60
Computoon
8 jaar geleden
Jullie hebben gelijk.
Bezit blijft gelijk, schuld neemt af dus EV neemt toe. Een kwijtschelding zal (bijv.)
via een boeking van het type
1 Lening o/g
9 Aan buitengewone baten
verlopen.
Bij verder gelijke omstandigheden wordt daardoor het resultaat hoger en daarmee het eigen vermogen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Op de balans zullen bij posten credit je liquide middelen dalen terwijl bij posten debet je schuld met hetzelfde bedrag daalt. Dus je balanstotaal (d.w.z. de posten debet en credit onder de streep) zal dalen. Je eigen vermogen blijft gelijk: is immers bezittingen min schulden en die dalen met een gelijk bedrag dus de aftreksom heeft dezelfde uitkomst. En ja het saldo op je bankrekening daalt (daar betaal je neem ik aan der aflossing van), maar daar staat tegenover dat je schuld ook daalt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Ik dacht even dat ik gek werd, maar denk dat er in de casus een foutje zit.
Daar wordt het afgeloste bedrag bij het EV opgeteld.
Als je aflost op een lening daalt het saldo aan de debetzijde van de balans (kas of bank) en de creditzijde van de balans (vreemd vermogen) voor hetzelfde bedrag. Aan het eigen vermogen verandert (in absolute bedragen gezien) niets.

Als je het eigen vermogen uitdrukt in een percentage van het totale vermogen is het een hoger percentage geworden dan voor de aflossing.
Stel: voor aflossing
EV 40
VV 60
Totaal 100
EV is 40 procent

Na aflossing (Stel: aflossing 10)
EV 40
VV 50
Totaal 90
EV is 44,4 procent
(Lees meer...)
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Ik dacht even dat ik gek werd, maar denk dat er in de casus een foutje zit.
Daar wordt het afgeloste bedrag bij het EV opgeteld.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding