Wat is het minimumloon in de horeca?
Ik werk in een restaurant voor 18 tot 20 uren per week.
Ik werk 8 a 9 uren op papier en de rest zwart.
Ik werk er nu een jaar en verdien sinds het begin 3 euro per uur. Toen ik er begon was ik 17, nu 18.
Mijn baas heeft mij vorige week verteld dat ik binnenkort loonsverhoging krijg. Ben al een maand 18.
Hij zei dat hij had gekeken naar het minimum en dat als hij er de belasting af hield er 3,50 a 3,75 per uur overbleef. Daar moest ik dan maar vanuit gaan dat ik dat ging verdienen. Ik vertelde hem dat ik over de uren dat ik zwart werk geen belasting hoef te betalen en hij dus ook geen onkosten aan mij heeft. Hij begon vervolgens een heel verhaal waar ik niks van snapte over dat ik niet naar het bedrag wat ik elke week contant kreeg, maar naar het bedrag van de uren die op papier stonden.
Heb ik een voet om op te staan om er tegenin te gaan? Er klopt hier toch niks van?
Ik heb veel uitgezocht en kwam op verschillende bedragen voor het minimum. Die waren gebaseerd op een werkweek van 36, 38 of 40 uren. Als je dan 36 uren werkt kreeg je al meer. Ik werk maar 20 uren, zou ik dan nog meer moeten krijgen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.