Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk vakkenpakket moet ik kiezen om parfumeur te worden?

Ik ben 14 jaar, zit in de 3e klas en moet dus binnenkort een vakkenpakket kiezen. Cultuur & Maatschappij lijkt mij erg leuk omdat ik later wil gaan reizen. Er is echter één beroep wat mij tegenhoud om dit vakkenpakket te kiezen: parfumeur. Ik weet namelijk nog niet wat ik later als beroep wil uitoefenen maar iets met toerisme of parfumeur lijkt me interessant, dat zijn alleen twee totaal verschillende richtingen. Kan ik de parfumeur opleiding volgen wanneer ik Cultuur & Maatschappij + scheikunde kies of moet ik perse Natuur & Gezondheid kiezen? En welk schoolniveau moet ik hebben om de opleiding te volgen?

Toegevoegd na 16 uur:
Het is een universiteit (de ISIPCA) dus ik moet echt mn VWO halen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Frans , Natuurkunde , Biologie veel van bloemen weten helpt ook . Het oude drogisterij diploma ooit door mij gehaald had ook een parfumeur bevoegdheid . Maar wat prima Antwoord al aangeeft het echte parfum gebeuren speelt zich af in Frankrijk ( Grasse ) maar het aller belangrijkste is een zeer goede neus !!! Dus dat je goed geuren kan onderscheiden en dat je dmv een compositie van geuren iets creëert
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hi, Ben jer inmiddels uit en wil je nog steeds parfumeur worden?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Binnen Nederland bestaan er geen opleidingsmogelijkheden via reguliere scholen voor het beroep parfumeur. Wie als parfumeur wil gaan werken kan wel een opleiding tot scheikundige volgen, omdat deze achtergrond de meest voorkomende is voor dit beroep.
Wie echt een opleiding zoekt als parfumeur zal naar Frankrijk moeten verhuizen, omdat daar wel een parfumschool te vinden is. Namelijk de International du Parfum de la Cosmetique et de L’Aromatique Alimentaire in Versailles. Deze opleiding duurt over het algemeen tien jaar en is zeker niet eenvoudig. Er zijn wereldwijd ongeveer 400 professionele parfumeurs te vinden (voornamelijk afkomstig uit Frankrijk), wat al aangeeft dat het om een moeilijke en zware opleiding gaat.
Bovendien zijn er een aantal belangrijke leefregels waar een beroepsparfumeur zich aan moet houden omdat anders het belangrijke reukvermogen ernstig aangetast kan worden. Daartoe behoren: het niet of weinig drinken van alcohol, het niet eten van pittige gerechten en niet roken.

Als jij werkelijk parfumeur wilt worden dan heb je dus scheikunde en Frans in je vakkenpakket nodig.
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Meer dan compleet antwoord, plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Okay bedankt. En zou ik dan dus cultuur en maatschappij kunnen kiezen + scheikunde en frans?
Amadea
8 jaar geleden
Helaas kan ik daar geen antwoord op geven, want toen ik op de middelbare school zat bestond er geen cultuur en maatschappij. Voor scheikunde deed je Atheneum B. Als vreemde taal kon je daar Frans bij kiezen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding