Is de beste rechtsvorm hier een stichting?
Ik ga een jaar lang - naast andere gerelateerde activiteiten - vrijwillig lesgeven aan kinderen om een onderwerp aan de kaak te stellen dat mij erg aan het hart ligt. Doel van dit project is het bewustzijn van kinderen over het onderwerp te vergroten en hun hier ook actief (met hun handen, niet alleen met hun hoofd) mee bezig te laten zijn. Verwachting is zo'n 48 uur pw werk. Ik zie vanuit de omgeving enorm veel animo om het project te steunen. Dit kan ik echter niet "zomaar" aannemen.
Omdat ik geen winstoogmerk heb, lijkt de meest logische optie een stichting. Echter ben ik in mijn eentje.Voor een stichting dient een bestuur aangesteld te worden. Brengt dat niet risico met zich mee dat het bestuur mag bepalen hoe mijn project er uit ziet? Een groot deel van de materialen heb ik mijn vrije tijd met veel liefde en enthousiasme ontwikkeld en van mezelf weet ik dat de visie en de drive heb om dit project gaande te houden. Een bestuur is echt wel te vinden maar ik wil het project dus heel dicht bij mijn eigen visie houden... Is dit in te dekken?
Nog een vraagje. Geld zou worden geïnvesteerd in de benodigde materialen voor het project, maar ik moet bijvoorbeeld ook mezelf in leven houden. Hoe zit dat dan? Mag ik zomaar een salaris en/of vrijwilligersvergoeding uit die stichting ontvangen? Als ik zelf deel uit zou maken van het bestuur sowieso niet toch?
Buiten de KVK (al geweest)... waar kan ik een professional vinden die hier verstand van heeft?
Het lijkt me dat een ZZP-constructie beter geformuleerd is.
Ik ben nieuwsgierig : welk "onderwerp" wil je via scholing aanbieden ?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.