Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik moet de sanering in ,als ik bij mn ouders woon worden zij er dan ook bij betrokken?

Op dit moment moet ik me ergens anders inschrijven. Misschien bij m'n ouders , maar ik wil niet dat ze bij het saneringstraject worden betrokken of gekort worden op toeslagen enzo

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Poet
8 jaar geleden
Kan wel van invloed zijn op evt bijstanduitkering denk ik

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ansich niet, hoewel jullie wel familie van elkaar zijn zijn jullie geen financiële partners van elkaar. Daarmee is dus de schuldsanering die over jou wordt uitgesproken niet van toepassing op je ouders.

Wat wel kan gebeuren is dat de bewindvoerder wil dat kostbare zaken worden verkocht. Als je bij je ouders gaat wonen is het moeilijk om aan te tonen wat van jou is en wat van je ouders. Dan moet je met aankoopbonnen gaan aantonen wat van wie is.

Dat kun je makkelijk voorkomen door bij je ouders een kamer te huren (met officieel huurcontract) en je kamerdeur van een slot voorzien (zodat het afgescheiden is van de rest van het huis). In dat geval is dat wat op jouw kamer staat van jou, de rest van je ouders (tenzij de bewindvoerder vermoed dat je op deze manier probeert om spullen buiten de sanering te houden).

Daarnaast kan de huuropbrengst van de verhuurde kamer van invloed zijn op de inkomsten van je ouders (als die bv een uitkering hebben) of op de belasting die zij moeten betalen. Daarnaast moeten je ouders ook goed navragen bij de bank of verhuurder of ze een kamer mogen verhuren (de regels voor het verhuren van een kamer zijn wel soepeler dan voor het hele huis maar ook hiertegen kan bank of verhuurder bezwaar maken).

Wat je zou kunnen doen in plaats van intrekken bij je ouders is ergens in de buurt een kamer te huren (onzelfstandige woonruimte). Websites als www.kamernet.nl laten zien waar bij jou in de buurt wat te huur is. Dan weet je zeker dat er geen verdenkingen ontstaat over of wat van jou is en wat van je ouders is ook echt zo is.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Door in te wonen bij je ouders is er géén invloed op de te betalen belasting ouders c.q. kind, hoogst uitzonderlijke situaties daargelaten. De kamerverhuurvrijstelling is niet van toepassing (eerste link) Er kan immers per definitie geen commerciële relatie zijn tussen ouders en kind. (onderhuur) De ouders worden als fiscaal partners van elkaar niet gekort op hun zorgtoeslag (als die er is) Wel telt het inkomen van het inwonend kind mee voor de hoogte van een eventuele huurtoeslag. Als het kind nog geen 23 jaar is, is er een vrijstelling van € 4773 En dat je toestemming moet hebben om je eigen kind in te laten wonen? Melden is voldoende. Er is immers sprake van een eerstelijns verwantschap ouder(s) - kind.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zou er geen commerciële band tussen ouders en kind kunnen zijn? Uiteraard kun je een volwassen kind gewoon bij je laten inwonen maar je kunt ook prima woonruimte aan hem/haar verhuren. En dat is in gevallen als deze, waarbij het juist van belang kan zijn om een duidelijke boedelscheiding te hebben, een oplossing die je zeker in je achterhoofd moet houden. En die toestemming die slaat op het onderverhuren van een deel van je woning (maakt niet uit aan wie). Dus niet op het laten inwonen van een kind. Maar je hebt ongetwijfeld een link naar een bron die jouw verhaal bevestigd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding