mag je ontslagen worden als je een affaire hebt met je baas?
Een vriendin van mij werkt nu drie maanden op een kantoor. Ze heeft een korte fling gehad met haar baas. Zij is er mee gestopt, hij is boos. Hy is mede eigenaar van het betreffende bedrijf; er is dus nog een eigenaar die van niets weer. Is dit een geldige reden om het jaarcontract te verbreken?
Toegevoegd na 1 minuut:
En met verbreken, bedoel ik tussentijds. Dus wie weet op staande voet. Als hij haar dus daadwerkelijk zat is, waar het erg op lijkt, want hij krijgt zijn zin niet meer. Is het rechtelijk mogelijk om dit te doen?
Toegevoegd na 23 minuten:
Wat ik er nog niet bijverteld heb, en wat zeker van belang is, hij is getrouwd. Er wordt op de werkplek verteld dat het huwelijk in zwaar weer verkeert. Mijn vriendin wist daar niks van toen hij avances maakte en haar mee uit eten nam. Dom dom dom, stel zij gaat zo gebukt onder haar schuldgevoel en verteld zijn bijna ex vrouw het verhaal. Heeft hij dan niet meer recht?
Ze zal zich toch wel realiseren dat door haar "opbiechten" haar schuldgevoel niet zal verminderen.
Wat er wel zal gebeuren is dat haar baas erg in de problemen komt. Is dit ook haar bedoeling ?
"Bovendien is hij de echtbreker, niet zij. Ik zou dan ook niet weten waarom zij onverstandig bezig is geweest, zoals anderen hier beweren, behalve dat zij deze man niet goed heeft ingeschat." Het gaat er niet om dat zij deze man niet goed heeft ingeschat, dat gebeurt talloze malen en met welke achtergrond dan ook. Het gaat er veeleer om dat zij iets ... begon met haar baas [al dan niet getrouwd zijn, doet even niet ter zake]. Het probleem van een affaire met een collega [of buurman/-vrouw -privé dus-] is dat je diegene wel elke dag tegenkomt en dat je, tenzij je toch al weg wilde, een groot risico neemt voor wat betreft de toekomst qua werkplek. De sfeer kan zo beroerd worden, of te intens, dat normaal functioneren niet meer aan de orde is. Dat bedoelde ik met "niet zo slim" ... [ Hij is de echtbreker inderdaad, hij is verkeerd bezig.
Waar er sprake zou zijn van een schuldige, is hij dat. ]
Het mooie van een vraag stellen hier op GV is dat je daarop antwoord krijgt en aanvullende info soms, maar in de reacties gaan de mensen daar veel uitgebreider op in... dat is het nut van de reacties ... als het maar om het onderwerp in de vraag gaat [in principe dan].
En inderdaad dat kan heel leerzaam zijn. Graag gedaan!
Wat ook nog kan gebeuren, afhankelijk van de grootte van het bedrijf, is dat vriendin overgeplaatst wordt, op een andere plaats in de organisatie komt te werken [of weggepromoveerd natuurlijk, dat kan ook nog] .
Is misschien wel een fijne oplossing, maar alweer zeer afhankelijk van aantal werknemers/posities/vacatures. Ik denk trouwens dat het 'wippen' van een werknemer op deze manier wel op weerstand kan rekenen van de kantonrechter en hoe ze dat willen verkopen?? Geen idee. Je hebt helemaal gelijk dat liefde/verliefdheid zich niet altijd laten sturen, meestal niet hè ;-))
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.