Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag je ontslagen worden als je een affaire hebt met je baas?

Een vriendin van mij werkt nu drie maanden op een kantoor. Ze heeft een korte fling gehad met haar baas. Zij is er mee gestopt, hij is boos. Hy is mede eigenaar van het betreffende bedrijf; er is dus nog een eigenaar die van niets weer. Is dit een geldige reden om het jaarcontract te verbreken?

Toegevoegd na 1 minuut:
En met verbreken, bedoel ik tussentijds. Dus wie weet op staande voet. Als hij haar dus daadwerkelijk zat is, waar het erg op lijkt, want hij krijgt zijn zin niet meer. Is het rechtelijk mogelijk om dit te doen?

Toegevoegd na 23 minuten:
Wat ik er nog niet bijverteld heb, en wat zeker van belang is, hij is getrouwd. Er wordt op de werkplek verteld dat het huwelijk in zwaar weer verkeert. Mijn vriendin wist daar niks van toen hij avances maakte en haar mee uit eten nam. Dom dom dom, stel zij gaat zo gebukt onder haar schuldgevoel en verteld zijn bijna ex vrouw het verhaal. Heeft hij dan niet meer recht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat de kans klein is dat hij dat doet, ten eerste moet hij een goede reden hebben voor ontslag en ontslag aanvragen bij het UWV. Ten tweede is de kans groot, als hij dat doet, dat jouw vriendin dit in de openbaarheid brengt, wat hem zelf niet ten goede komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neem, als hiermee werkelijk en feitelijk wordt gedreigd, een advocaat in de arm! Dat kan duur lijken, maar het alternatief loopt vaak nog veel meer in de papieren. Ontslag op staande voet kan geschieden op grond van een dringende reden: "een ernstige verwijtbare gedraging van de werknemer zoals: diefstal, verduistering, mishandeling of een grove belediging. Ook werkweigering kan een reden voor ontslag op staande voet opleveren." (http://ontslag.nl/op-staande-voet/wanneer-kan-een-werknemer-op-staande-voet-ontslagen-worden/) Dit alles lijkt me hier totaal niet aan de orde. Ook niet als zij de relatie opbiecht aan de echtgenote van de baas. Juridisch heeft overspel -- godzijdank -- geen betekenis meer. We leven tenslotte niet in de VS/GB/Afganistan/Syrië/Polen etc. Bovendien is hij de echtbreker, niet zij. Ik zou dan ook niet weten waarom zij onverstandig bezig is geweest, zoals anderen hier beweren, behalve dat zij deze man niet goed heeft ingeschat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat dacht ik dus ook Sandokan. Hij is hier schuldig, zij is zeker ook fout omdat ze nog niet uit elkaar waren. Maar ze wilt het dus opbiechten, maar is bang voor ontslag, maar kan toch niet met t gevoel leven van schuld en spijt. Het enige risico is baan verliezen, maar vroeg me af hoe dat dus in zijn werk gaat en of hij het niet op iets anders kan gooien.. Voordeel is wel dat er twee bazen werken..
Erna55
9 jaar geleden
Ze wil het opbiechten "uit schuldgevoel".
Ze zal zich toch wel realiseren dat door haar "opbiechten" haar schuldgevoel niet zal verminderen.
Wat er wel zal gebeuren is dat haar baas erg in de problemen komt. Is dit ook haar bedoeling ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Sandokan ..
"Bovendien is hij de echtbreker, niet zij. Ik zou dan ook niet weten waarom zij onverstandig bezig is geweest, zoals anderen hier beweren, behalve dat zij deze man niet goed heeft ingeschat." Het gaat er niet om dat zij deze man niet goed heeft ingeschat, dat gebeurt talloze malen en met welke achtergrond dan ook. Het gaat er veeleer om dat zij iets ... begon met haar baas [al dan niet getrouwd zijn, doet even niet ter zake]. Het probleem van een affaire met een collega [of buurman/-vrouw -privé dus-] is dat je diegene wel elke dag tegenkomt en dat je, tenzij je toch al weg wilde, een groot risico neemt voor wat betreft de toekomst qua werkplek. De sfeer kan zo beroerd worden, of te intens, dat normaal functioneren niet meer aan de orde is. Dat bedoelde ik met "niet zo slim" ... [ Hij is de echtbreker inderdaad, hij is verkeerd bezig.
Waar er sprake zou zijn van een schuldige, is hij dat. ]
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben ik het mee eens, hij maakt misbruik van zijn functie. Zij had beter moeten nadenken. Maar of het nou goed of slecht is, mijn vraag was dus of hij haar eruit kan gooien al zouden ze behoorlijke problemen hebben. Maar dank je voor de antwoorden, leerzaam!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jodokus52: Ik begrijp wat je bedoelt. Maar zo zijn er talloze situaties waardoor je in de problemen kunt komen. Een relatie aanknopen is vast vaak niet handig, maar liefde en verliefdheid laten zich nu eenmaal niet altijd regeren door het vestand -- en gelukkig maar! Ik begrijp dat de baas haar uiteindelijke afwijzing niet kan verkroppen. Toch vind ik het zeer kwalijk als hij dan zijn positie gebruikt om haar te wippen (bewuste woordspeling).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@melissa
Het mooie van een vraag stellen hier op GV is dat je daarop antwoord krijgt en aanvullende info soms, maar in de reacties gaan de mensen daar veel uitgebreider op in... dat is het nut van de reacties ... als het maar om het onderwerp in de vraag gaat [in principe dan].
En inderdaad dat kan heel leerzaam zijn. Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@sandokan
Wat ook nog kan gebeuren, afhankelijk van de grootte van het bedrijf, is dat vriendin overgeplaatst wordt, op een andere plaats in de organisatie komt te werken [of weggepromoveerd natuurlijk, dat kan ook nog] .
Is misschien wel een fijne oplossing, maar alweer zeer afhankelijk van aantal werknemers/posities/vacatures. Ik denk trouwens dat het 'wippen' van een werknemer op deze manier wel op weerstand kan rekenen van de kantonrechter en hoe ze dat willen verkopen?? Geen idee. Je hebt helemaal gelijk dat liefde/verliefdheid zich niet altijd laten sturen, meestal niet hè ;-))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet waar ze zit in haar jaarcontract, maar het zou mij niet verbazen als de baas haar niet ontslaat (da's best ingewikkeld met een tijdelijk contact namelijk) maar haar eerder 'gewoon' het leven zuur zal maken. En ik zou er niet op rekenen dat het contract verlengd gaat worden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Natuurlijk mag dat niet op die grond, om die reden.

Gaat vriendin naar de 'niet-wetende' andere eigenaar en met de billen bloot [woordspeling], dan weet je niet hoe die persoon zal reageren.
Misschien wordt haar wel iets aangeboden om te wieberen.
Aan de andere kant kan de afgewezen baas het haar heel ongezellig maken [de tent uit pesten], met als resultaat dat zij zelf ontslag neemt.

Nog een mogelijkheid is dat zij ziek naar huis gaat, alleen dit is niet zo slim. Maar ja, dat was de affaire met je baas hebben ook niet ;-))

Toegevoegd na 4 minuten:
Antwoord

Tussentijds verbreken mag, voor zo ver ik weet, alleen met wederzijds goed vinden.
Bijvoorbeeld als je tijdens je contract een hele leuke baan kunt krijgen, dan zou je naar je baas toe gaan en samen beslissen dat het beter is als je, voordat jullie contract afloopt dus tussentijds, weggaat. Beter ook omdat een ongemotiveerde medewerker voor zich zelf, de collega's en derhalve voor het bedrijf niet goed is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit doen, akkoord gaan! Daarmee tast je je rechtspositie aan. Als je garanties hebt op een nieuwe baan, wordt het anders natuurlijk. Ik zeg niet dat je vriendin niet weg moet gaan, als haar dat beter lijkt, maar ze moet voorkomen dat ze in een positie terechtkomt waar ze kan worden beschuldigd van verwijtbaar ontslag. Bedrijven willen nog wel eens een som geld meegeven bij vertrek, en dan om een handtekening vragen. Mocht je dan in de WW komen, dan zal tegengeworpen worden dat je zelf die handtekening hebt gezet.
Als het bedrijf leidt onder de genoemde relatie, kan een kantonrechter toestemming geven de medewerkster te ontslaan. Verder sluit ik me aan bij bovengenoemde antwoord.

Toegevoegd na 23 uur:
leidt moet natuurlijk lijdt zijn.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mij lijkt 'lijden' hier eerder op zijn plaats dan 'leiden'...
wilkers
9 jaar geleden
Oeps, te snel getypt blijkt maar weer.
Dit valt al snel onder 'verstoorde arbeidsverhoudingen' en dat is voldoende reden voor ontslag (meestal mét afkoopsom).
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat gebeurt soms, maar zie mijn reactie onder het antwoord van @jodokus52.
tinus1969
9 jaar geleden
@Sandokan, en je punt is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus1969: Mijn punt is dat je niet [zomaar] akkoord moet gaan en altijd verzet moet aantekenen. Het is ook lang niet zeker dat een rechter voetstoots aanneemt dat er sprake is van een verstoorde relatie. Zie bijvoorbeeld het volgende artikel, http://ontslag.nl/nieuws/relatie-op-de-werkvloer-geen-reden-voor-ontslag-wegens-verstoorde-arbeidsrelatie/ of de paragraaf "Affectieve relatie tussen twee werknemers" op https://www.werk.nl/xpsitem/ptl187218 In beide gevallen ging de rechter niet akkoord met de verstoorde relatie.
Jahoor, als de ex-vriend/eigenaar een vaststellingsovereenkomst opstelt (op zijn iniatief) dan kan het contract beeindigd worden. Mits je vriendin hiermee accoord gaat. Zo niet, dan wordt het echt niet prettig voor alle partijen. Laat je vriendin naar rechtshulp gaan, die weten alle nieuwe feiten rond onslag. Dat is namelijk net allemaal veranderd. Mijn beste tip is, probeer het uit te praten met de ex vriend. Emoties zijn lastig, en wellicht kan hij toch de zakelijke kant van de situatie inzien. Als hij tenminste niet zijn zakenpartner ook nog eens financieel wil belazeren. Die is op dit moment het chte slachtoffer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga nooit zomaar akkoord met een vaststellingsovereenkomst. Win in elk geval juridisch advies in. Mijn advies op grond van eigen ervaring is: ga direct naar een advocaat en loop met een grote boog om het juridisch loket heen. Die weten er te weinig van -- als je toch naar het juridisch loket gaat, laat je dan door hen naar een advocaat verwijzen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Nooit" is te stellig, je schrijft dus terecht "nooit zomaar". Er zijn best wel situaties waarin een vaststellingsovereenkomst de minst slechte optie is. Al zou je gelijk krijgen wanneer je niet akkoord gaat, dan is de verhouding intussen zeker verstoord - voor zover hij dat nog niet was. Het gaat hier ook om een tijdelijk contract waarbij waarschijnlijk elk eventueel aanwezig uitzicht op en vaste aanstelling al verkeken is, dus wat dat betreft zal de eventueel te vallen buil naar alle waarschijnlijkheid niet ál te groot zijn.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding