Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een wao uitkering 80-100%. Ik doe sinds een tijdje vrijwilligerswerk. Ben ik verplicht dat te melden?

Het gaat om advieswerk voor een fonds. Ik ontvang een kleine onkostenvergoeding per kwartaal, of eigenlijk is het een declaratie van onkosten, zo staat het op mijn rekening vermeld. Deze komt niet boven de toegestane 150 euro vrijwilligersvergoeding per maand. Ik had begrepen van verschillende bronnen begrepen dat ik niet verplicht ben vrijwilligerswerk aan het UWV te melden. Dus dat tot nu toe niet gedaan. Maar nu belde ik laatst maar eens met het UWV en toen zeiden ze me dat ik WEL verplicht ben dit te melden. Klopt dat? En kan ik het alsnog met terugwerkende kracht melden? Of kom ik dan in de problemen? Ik begon in mei en ontving nu twee keer een onkostenvergoeding. Ik heb die bedragen maar apart gezet, mocht ik het moeten terug betalen aan het UWV. Graag uw advies!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een IVA uitkering, de opvolger van de WAO. Toen ik met vrijwilligerswerk begon heb ik ook gebeld naar het UWV, daar werd mij verteld dat ik niet verplicht was dit te melden, zolang het de toegestane vergoeding niet oversteeg. Om misverstanden te voorkomen is het wel verstandig dit te melden. Jouw situatie ook even opgezocht en jawel, dezelfde regels als in mijn situatie,
https://vrijwilligerswerk.nl/wetten-regels/sociale-uitkeringen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Dit vrijwilligerswerk moet je inderdaad melden.
Die euro 150.-/maand is inderdaad de 'max' voor een vrijwilligersvergoeding. Omgerekend mag er echter ook niet meer dan eur 4,50/uur zijn verdiend. Het komt erop neer dat de vergoeding in geen verhouding mag staan met de bestede tijd. Om het extreem te stellen: eur 150.-/maand voor een uur werk valt niet onder de vrijwilligersregeling.

"Moet ik vrijwilligerswerk tijdens mijn Ziektewet-, WIA-, WAO- of Wajong-uitkering doorgeven aan UWV?

UWV wil het weten als u vrijwilligerswerk gaat doen. Het kan namelijk iets zeggen over uw mogelijkheden. Geef het daarom altijd aan ons door als u vrijwilligerswerk wilt gaan doen.

Geef ook altijd aan ons door:
als u meer betaald krijgt dan een onkostenvergoeding van € 150 per maand of meer dan € 1.500 per jaar. Bent u 23 jaar of ouder? Dan mag de vergoeding maximaal € 4,50 per uur zijn. Bent u jonger dan 23 jaar? Dan geldt een maximale vergoeding van € 2,50 per uur. "

Toegevoegd na 1 minuut:
"Hoeveel onkostenvergoeding mag ik krijgen?

Soms krijgt u een onkostenvergoeding voor uw vrijwilligerswerk. De maximale onkostenvergoeding is € 150 per maand. Dit bedrag mag niet hoger zijn dan € 1.500 per jaar. Reiskosten worden hierbij niet meegeteld. Ook geldt er een maximumvergoeding per uur. Bent u 23 jaar of ouder? Dan mag u niet meer dan € 4,50 per uur krijgen. Bent u jonger dan 23 jaar? Dan geldt een maximum van € 2,50 per uur. Krijgt u niet meer dan € 150 per maand en € 1.500 per jaar? Dan heeft dit geen gevolgen voor uw uitkering.

Ontvangt u een hogere onkostenvergoeding? Dan gaan wij ervan uit dat u betaald werk doet en geen vrijwilligerswerk. Wij trekken het bedrag dat u heeft ontvangen dan af van uw uitkering."

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat het alsnog opgeven betreft:
Houd er rekening mee dat organisaties die vergoedingen geven voor vrijwilligerswerk deze kunnen doorgeven n aan de Belastingdienst. Dat hoeven ze niet te doen als alle vrijwilligers onder de grens blijven qua vergoeding maar dit is niet altijd het geval. De kans bestaat dan dat (voor het gemak) de vergoedingen van alle vrijwllligers collectief worden opgegeven met de Opgaven uitbetaalde bedragen aan derden ("IB47"). Hoe dan ook: als je vergoeding voldoet aan de fiscale regels hoef je 'm niet op te geven op de aangifte Inkomstenbelasting.
(Lees meer...)
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is dat sinds kort het geval, toen ik begon met vrijwilligerswerk was het een ander verhaal (zie reactie).
Bij het UWV praten ze langs elkaar heen, dus ik neem aan dat jouw antwoord klopt.
ronron1212
9 jaar geleden
Is al een paar jaar zo Crea
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, ik heb het gemeld toen, puur om misverstanden te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik was even uit de roulatie, maar hartelijk dank voor de reacties en informatie! Dan ben ik echt door meerdere partijen verkeerd geïnformeerd & geadviseerd. Er is mij echt verteld dat ik niet verplicht was vrijwilligerswerk te melden, mits het onder de toegestane vergoeding blijft. Ik ben wel benieuwd dan hoe dat juridisch zit. Ik ga het in ieder geval zo snel mogelijk melden. Hoop maar dat ik niet in de problemen kom. Zou het verstandiger zijn het met terugwerkende kracht (ik begon afgelopen mei) te melden of beter per heden?
Beste mariacathy,

Vrijwilligerswerk moet je inderdaad melden. Ook als je vergoeding onder het toegestane bedrag ligt. De reden dat je het toch moet melden, is dat het informatie kan geven over je mogelijkheden en je belastbaarheid.

Actuele informatie hierover vind je op uwv.nl/vrijwilligerswerk

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik was even uit de roulatie, maar dank voor uw reactie. Ik schrik er wel een beetje van en hoop dat het geen gevolgen voor mijn uitkering zal hebben. Want dan ben ik echt door meerdere partijen verkeerd geïnformeerd & geadviseerd. Er is mij echt verteld dat ik in het geval van een wao (i.t.t andere uitkeringen) niet verplicht was vrijwilligerswerk te melden, mits het onder de toegestane vergoeding blijft. Zeker ook omdat ik het vrijwilligerswerk vanuit huis doe. Ik ben wel benieuwd dan hoe dat nu precies juridisch zit. Ik ga het in ieder geval zo snel mogelijk melden. Ik hoop maar dat ik nu niet in de problemen kom met mijn uitkering, ook omdat ik afgelopen mei al begon met het vrijwilligerswerk. Zou u mij adviseren het met terugwerkende kracht te melden? Of is dat te verwarrend en kan ik het beter per heden melden? Nogmaals dank en vriendelijke groet, Maria Cathy
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Maria Cathy, Ik adviseer je om het vrijwilligerswerk met terugwerkende kracht te melden.
Geef bij je melding een toelichting op dezelfde manier zoals je hier op het forum hebt gedaan. Met vriendelijke groet, René
UWV Webcare Team
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image