Welke vakantie regels gelden bij de eerste 13 weken van ziek zijn bij het UWV?
Je mag van het UWV op vakantie als je ziek bent is ons verteld, maar geldt dit na of al tijdens de eerste 13 weken van je ziekte? Want in die weken ben je ook nog steeds verplicht alle sollicitatie plichten te voldoen. Via de site van het UWV kom ik niet echt verder.
Wanneer je ziek uit dienst gaat, klopt het dan dat je meteen in de ziektewet komt en deze 13 weken niet gelden?
En deze vraag heb ik ook al eerder gesteld maar het is ons toch niet duidelijk omdat we te veel verschillende dingen horen en lezen; Er wordt gezegd, je mag op vakantie gaan en je hoeft hier geen toestemming voor te vragen. Maar geldt hier een x aantal dagen voor net als bij een WW uitkering? Of is dat in overleg met een arts en staat hier geen bepaald aantal dagen voor?
Want er wordt namelijk ook gezegd dat je ten alle tijden beschikbaar moet zijn voor een arts of oproep. Maar wanneer je een paar weken in het buitenland zit lijkt me dit natuurlijk niet het geval. Wij vinden dit heel tegenstrijdig en het is ons daarom niet duidelijk. Heel graag zouden we hier opheldering over krijgen.
Het gaat om iemand die na 1 juli in de ziektewet is gekomen. Dus waar de nieuwe regels voor gelden.
Je hebt dan altijd bewijs, mocht een arts je per ongeluk toch oproepen, dat je je vakantie netjes gemeld hebt. Je mag vakantie nemen wanneer jij wilt, je hebt geen huisarrest. Volgens mij heb jij tijdens je vakantie geen sollicitatieplicht, maar bel hiervoor het uwv 0900-9294.
En ja, je hebt een x-aantal dagen recht op vakantie, uit mijn hoofd 20 per jaar. Bel daarvoor ook met uwv.
Als ze een ruimte maand vakantiedagen heeft opgespaard voor die trip zal zat heus geen probleem zijn, maar dat is zo ongeveer het volledige aantal vakantiedagen voor een heel JAAR als je het hele jaar werkt. (Nog los van het feit dat er maar weinig bedrijven zijn waar je ook en hele maand aaneengesloten vakantie mag opnemen). Daar zullen ze dus gerust wel vragen over stellen. Althans , als ze die hele vakantie ww of ziekengeld wil vangen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.