Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik dingen verkopen en kopen op ebay of een andere 2de hands site als minderjarige?

je kan het lezen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (6)

volgensmij wel, een jongen uit mijn klas doet het ook gewoon, en hij is 13.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor...als het maar spullen van jezelf zijn ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat het kan, maar volgens mij zijn je ouders tot je 18e financieel verantwoordelijk. Volgens de wet ben je volgens mij 'handelsonbekwaam' zoals dat volgens mij heet. Dus overleg met je ouders of ze het goed vinden, zij zullen moeten inspringen als het ergens problemen oplevert.

Toegevoegd na 1 minuut:
Artikel 233
Minderjarigen zijn zij, die de ouderdom van achttien jaren niet hebben bereikt en niet gehuwd of geregistreerd zijn dan wel gehuwd of geregistreerd zijn geweest of met toepassing van artikel 253ha meerderjarig zijn verklaard.

Artikel 234
1. Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.

2. De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.

3. De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.

Bron: Burgerlijk Wetboek, Boek 1, titel 13, afdeling 1.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op marktplaats kun je best advertenties plaatsen als je minderjarig bent, op ebay echter moet je bij registratie eerlijk je leeftijd opgeven, en mag je officieel niet handelen onder de 18.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als minderjarige kun je rechtsgeldig rechtshandelingen verrichten. Denk maar aan een tienjarige die een ijsje op het strand koopt voor een euro. Een ouder kan de koop dan niet vernietigen, omdat de tienjarige handelingsonbekwaam is. Zoals in het antwoord van macaidwin hierboven al staat, kun je alleen rechtshandeling verrichten ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten. Het lijkt mij normaal dat kinderen op ebay goederen verhandelen, net als zij dat doen op Koninginnedag. Het moet dan niet gaan om grote of gevaarlijke dingen, zoals een Mercedes of een geweer. Dat je in strijd kan handelen met de regels van ebay doet aan de rechtsgeldigheid van de koop of verkoop niet af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel niet volgens mij, maar ik heb ook een account op ebay (ben 15). Maar ik gebruik het nauwelijks, zit meer op marktplaats.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image