Waar moet ik rekening mee houden als ik wil werken met consulenten (zzp)?
Ik werk voor een schoolopdracht een ondernemersplan uit en zoek hierbij nog een stukje informatie. Voor het bedrijf wil ik gaan werken met consulenten (homparty-idee). Zij werken op zelfstandige basis en krijgen een provisie over de gemaakte omzet als loon. Ik kan weinig informatie vinden over dit type 'werknemer' (bij gebrek aan beter woord).
Waar zitten de addertjes onder het gras? Worden deze consulenten later alsnog werknemer, in loondienst, bij het bedrijf wanneer zij een tijd werkzaam zijn voor het bedrijf? Waar moet ik qua wetsbepalingen rekening mee houden? En hoe steekt het belastingtechnisch in elkaar?
Zijn er voorwaarden aan het werken met (zelfstandige) consulenten?
Het piramide-idee is hierbij niet van toepassing bij dit type bedrijf. Het is de bedoeling dat alle consulenten gelijk blijven en absoluut niet de bedoeling dat wanneer een consulent een ander in het bedrijf aandraagt, deze een stap hoger komt op de ladder. Iedereen doet dezelfde werkzaamheden en iedereen verdient evenveel (afhankelijk van de omzet die ze maken, ivm commissie als loon).
Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Linda
Toegevoegd na 6 dagen:
De grootste vraag blijft nu: hoe schrijf je de commissies van consulenten weg?
In mijn reactie op het eerste antwoordt staat wanneer consulenten betaald gaan worden en hoe de commissie berekend is
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.