Mag een bedrijf zelf incassobureau en deurwaarder voor zijn eigen vordering zijn?
Vanuit mijn eigen bedrijf (eenmanszaak) bleef ik zitten met een niet betalende cliënt. Omdat deze schuld inmiddels aardig was opgelopen heb ik voor een tweetal vorderingen een incassobureau ingeschakeld.
Vanaf het begin aan was het incassobureau laks.=
Uiteindelijk heeft de cliënt mij de hoofdsom betaald, zonder mijn wettelijke rente of de incassokosten. Ondanks het no-cure no-pay belofte van het bedrijf wil het bedrijf ineens alle incassokosten (2x 40 euro) op mij verhalen. Hierover stuurden ze enkel een e-mail en 1 brief. In een eerdere email stellen ze dit bedrag te halveren maar in de facturen kwam dit niet terug. Ik heb de vordering betwist en na een aantal keer over en weer ge-mail viel het contact stil. Ik heb de geminderde incassokosten vervolgens betaald en daarna is er geen contact meer geweest.
Enkele weken later stuurde datzelfde bedrijf mij een incassobrief waaruit bleek dat ik de volledige vordering + 40 euro incassokosten moest voldoen. Ik heb dit bestreden en kreeg nog 1 email met het dreigement voor een civiele procedure.
Vandaag stond er ineens een deurwaarder voor het deur. Het bedrijf (geen deurwaarderskantoor) stuurt een deurwaarder en maant mij voor alle kosten aan. Hier is vooraf geen aankondiging op gedaan van de deurwaarder. Ook blijkt er geen deurwaarderskantoor uit de dagvaarding en kan ik alleen betalen bij het incassobureau.
Mag 1 bedrijf zowel eiser, incassobureau als deurwaarder in 1 zaak spelen?
Vraag de volgende keer naar zijn legitimatie hij moet deze tonen.
Artikel 13 in de volgende bron.
http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/privaatrecht/gerechtsdeurwaarderswet/1-gerechtsdeurwaarder-taken-bevoegdheden.htm
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.