Hoe kom ik mijn eerste maanden uitwonend zonder studiefinaniering door?
Ik ben 18 jaar en aankomend student. In de tweede week van augustus ben ik van plan uit huis te gaan. Ik heb geen andere keus want de opleiding die ik ga volgen is aan de andere kant van Nederland vanaf waar ik woon. Ik heb geen spaargeld maar moet toch de maanden augustus en september door zien te komen. De eerste studiefinanciering (nieuwe stelsel) wordt pas eind september voor het eerst uitbetaald. Wat zijn de mogelijkheden voor mij? Kan ik een lening/bijstand aanvragen bij de overheid of gemeente voor die 2 maanden? Ik zal toch in de maanden augustus en september mijn collegegeld, huur, vaste lasten en boodschappen gewoon moeten betalen..
Toegevoegd na 1 dag:
Ps.
Al het mogelijke aan toeslagen heb ik al aangevraagd. De tegemoetkoming is erg mooi meegenomen maar hier kan net mijn eerste termijn collegegeld van betaald worden. Ik moet in deze maanden eten, de rekeningen en huur betalen. Veel werken was ook mijn eerste gedachte, maar als 18 jarige verdien je nou eenmaal geen vetpot en loon krijg je vaak pas ver achteraf uitbetaald (ik nu in elk geval wel). Daarbij loopt mijn contract in juni af en zit ik dus zonder werk (iemand een idee wat voor bedrijven mensen zoeken voor een korte periode??) Ik kan in mijn nieuwe woonplaats dan pas beginnen met werken in augustus. Alles bij elkaar gerekend heb ik voor de maanden augustus en september zo.n 600 euro p/mnd nodig als ik extreem zuinig leef. Iemand ideeën?
Mijn ouders hebben beide een zeer laag inkomen. Ik krijg vanaf september een maximale aanvullende beurs omdat mijn ouders volgens DUO niks kunnen bijdragen, maar daat heb ik die eerste 2 maanden helaas niet zo veel aan.. @Ritsuka
Ik heb eigenlijk nooit de ruimte gehad om te sparen. Ik heb wel een bijbaantje, maar daarvan betaal ik eigenlijk bijna alles zelf, op mijn levensonderhoud (Het hoognodige, bijvoorbeeld voedsel) na. Nu ik straks op mezelf ga nemen mijn kosten natuurlijk erg toe en kan ik die niet meer dekken met mijn supermarktloontje. Daarbij loopt mijn contract bij de supermarkt begin juni af. Een nogal ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.