Wat zijn de gevolgen van inwonend student voor AOW?
k ben een 19-jarige student die reeds 2 jaar woont (en ingeschreven staat) bij mijn 77-jarige opa. Afgelopen week kreeg ik een brief van de SVB, met vragen omtrent het inwonen en onze onderlinge relatie. Tot nu toe was ik in de overtuiging dat zijn alleenstaande AOW (70%) niet verlaagd kan worden naar de variant van 50% voor samenwonende, daar ik student ben. Echter ben ik hier nu niet zeker van. Kort toegelicht:
- ik woon echt bij mijn opa, dus delen wij automatisch het huis en activiteiten ( het is overigens een koophuis)
- er is geen vergoeding vanuit mij (dus geen commerciële relatie o.i.d.)
Hieruit concludeer ik dat opa (dus ik) in onwetendheid verzuimd heeft om 2 jaar geleden deze veranderende samenstelling door te geven aan de SVB (enkel ingeschreven op hetzelfde adres), waardoor bij de SVB het recht ontstaat van het terugvorderen van zo'n 8.000 euro en wellicht iets van een boete.
Echter: ook lees ik over de kostendelersnorm die nog in moet gaan (wanneer is voor mij niet eenduidig te vinden). Stel dit 'voorval' valt daaronder, dan zou deze situatie pas op een later tijdstip financiële gevolgen hebben, lijkt mij.
Overigens: er zijn eveneens bronnen die de 21-jarige leeftijd aanhouden als leeftijd voor het delen van een huishouden, al ga ik er vanuit dat dit niet klopt gezien er ook 18 jaar genoemd wordt.
Is er hier iemand die mij duidelijk kan maken wat nou de gevolgen zullen zijn/zijn voor de AOW uitkering van opa?
https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_met_iemand_anders/samen_wonen/
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.