Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moeten mijn ouders mijn studieschuld afbetalen als ik bij ze in woon?

Als ik bij mijn ouders inwoon op het moment dat ik zou moeten beginnen met het afbetalen van mijn studieschuld(lening) (2 jaar nadat mijn studie is afgerond) en ik heb op dat moment geen werk, moeten zij dit dan in plaats van mij afbetalen (ik ben 28 jaar oud)?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ter verduidelijking; Ik wil juist NIET dat dit gebeurd. Ik vind niet dat mijn ouders mijn schulden moeten afbetalen puur omdat zij mij onderdak bieden in een moeilijke periode.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Je ouders zijn juridisch niet meer financieel voor je verantwoordelijk.
Het adres waar je woont verandert dat niet.

De rechtsbijstand zegt hierover aan ouders :
Vanaf het moment dat uw kind 18 jaar wordt, is hij of zij officieel meerderjarig. Dit betekent dat uw kind vanaf dat moment ook volledige verantwoordelijkheid draagt voor de gevolgen van zijn of haar daden. Voor schade of schulden veroorzaakt door een kind van 18 jaar of ouder kunnen de ouders niet langer aansprakelijk gesteld worden.

Ondanks dat u als ouder niet langer verantwoordelijk bent voor de schade en schulden van uw meerderjarige kind, bent u wel verplicht om uw kind financieel te ondersteunen in het levensonderhoud tot het moment dat hij of zij officieel volwassen is. Deze verplichting is dus van toepassing zolang uw kind nog geen 21 jaar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing