Hoeveel bijstand krijg ik als mijn partner verdiend?
Ik wil samen gaan wonen met mijn partner. Zij is 21 jaar oud en verdiend 1115 euro per maand. Ik verdien niks. Van dit inkomen kunnen we net aan rondkomen, dus onze vaste maandelijkse lasten(huur/verzekering/boodschappen/telefoon/internet) kunnen we er van betalen. Geld voor andere dingen hebben we dan niet, zoals kleding, reparaties aan ons huis en onvoorziene uitgaven. Het zou wel fijn zijn als je een kleine buffer zou kunnen opbouwen voor nieuwe kleding en onvoorziene uitgaven. Ik ben zelf 28 jaar oud.
Als wij ons samen inschrijven en dus een inkomen van 1115 euro per maand hebben(loon van mijn 21 jarige vriendin), hebben wij dan nog recht op een bijstandsaanvulling tot het minimumloon van 23+ omdat ik 28 jaar ben?
Toegevoegd na 1 uur:
Het loon van mijn partner is brutoloon per maand.
http://financieel.infonu.nl/geld/143502-hoogte-bijstandsuitkering-2015.html
Ik neem aan dat de vriendin € 1115 netto verdient.
In de bijstand wordt altijd uitgegaan van het netto loon. De bijstandsnorm voor gehuwden of samenwonenden is per 1 januari 2015 € 1359,49 c.q. € 1372,62 (met vakantiegeld) Te lezen in de link die je meegeeft. Voor het verschil (1359,49 minus 1115) kan Poezenkind bijstand aanvragen. Informatie uit de link hierboven:
Bijstandsnorm 21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd:
* een alleenstaande € 951,64 € 960,83
* een alleenstaande ouder € 951,64 € 960,83
* gehuwden, beide echtgenoten jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd €1.359,49 / €1.372,62
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.