Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag mijn werkgever een tassencontrole uitvoeren bij mij alleen of moet iedereen gecheckt worden?

Het is nu al twee keer voorgevallen dat tijdens mijn pauze mijn tas werd gecheckt door de manager. Ik hield hier een naar gevoel aan over omdat ik de enige persoon was wiens tas werd gecheckt en dit normaal gesproken alleen aan het eind van de dag gebeurd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
Wat voor werk doe je?
bamibal
9 jaar geleden
Heb je ooit aanleiding gegeven tot wantrouwen? Heb je ooit iets gepikt bijvoorbeeld?
Antoni
9 jaar geleden
Is jouw tas misschien veel groter dan die van de anderen? Dat kan een reden zijn dat alleen jij wordt gecontroleerd.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat mag, maar er zijn wel regels aan gebonden.
Visitatie wordt vaak ingevoerd wanneer er vermoedens of concrete aanwijzingen zijn van diefstal van bedrijfsgoederen of wanneer er zaken het bedrijf inkomen die niet gewenst zijn (zoals wapens). Visitatie wordt vooral toegepast op medewerkers die het pand verlaten.
Bij een gerichte inspectie van lockers of de eigen werkplek zal eerder sprake zijn van een (ernstige) aantasting van de privacy. Een werkgever moet dan wel een zeer sterk vermoeden hebben (of bewijs) tegen een individuele werknemer.
Uitvoering
Visitatie vraagt om een discrete benadering, omdat de meeste mensen het geen prettige ervaring vinden en het opvatten als een aantasting van hun integriteit. Visitatie moet zo mogelijk plaatsvinden in een aparte ruimte en in aanwezigheid van een derde en als preventieve maatregel ook zoveel mogelijk objectief (willekeurig) en
steekproefsgewijs. Vooraf moet altijd toestemming gevraagd worden aan de betrokken medewerker.
Voorwerpen in de tassen moeten door de te visiteren medewerker zelf uitgepakt worden.

Dus, of hij/zij verdenkt jou van onjuist gedrag, dan mag hij/zij de tassencontrole alleen bij jou uitvoeren, maar dan wel volgens de genoemde regels.
Of hij/zij heeft geen reden om alleen jouw tas leeg te laten maken door jou en is dus niet objectief.
Denk er eens over na, hoe die controle te werk gaat, houdt hij/zij zich aan de regels?
Zo niet, dan kun je de volgende stap nemen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als een werknemer van mening is dat zijn privacy ernstig wordt geschonden, kan hij zich ook beroepen op het BW, daar waar het gaat om "goed werkgeverschap" (7:611 BW) en "onrechtmatige daad" (6:162 BW). De vraag die centraal staat is of de visitatie in verhouding staat met de concrete situatie en het individuele belang van de
werknemer.
Je kunt hulp inroepen van de vakbond, als je daar lid van bent,
je rechtsbijstandverzekering,
of het juridisch loket https://www.juridischloket.nl/
Maar ga eerst in gesprek met je werkgever, wijs hem/haar op je rechten en zijn/haar plichten. Vertel hem/haar hoe dit voelt voor jou en vraag waarom dit gebeurd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@crea:
Visitatie is volgens mij een controle op- of in het lijf verborgen voorwerpen en totaal niet relevant aan een tascontrole zoals door vraagsteller wordt gevraagd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tegenxinnig
Nee hoor. Visitatie betekend inspectie (heel letterlijk bezoek). Een verzamelwoord voor meerdere vormen van onderzoek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://beveiliging.rv-webdesign.nl/Praktijkwetsartikelen/visitatie.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
TegenXinnig: Heb je de link wel gelezen?
Visitatie is het instellen van een onderzoek (inspectie) in aanwezige tassen, koffers en dergelijke. De inhoud van bijvoorbeeld handbagage, tassen en verpakkingsmiddelen wordt gecontroleerd. Visitatie is niet bij wet geregeld.
Visitatie is in dit verband geen fouillering. Er vindt geen onderzoek plaats aan het lichaam of de kleding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En uit je eigen link:
Voor de beveiliger wordt onder visitatie verstaan onderzoek aan kleding, bagage en vervoermiddel in daartoe door de werkgever aangewezen gesloten ruimten c.q. op het terrein va de
werkgever.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan heb ik e.e.a. verkeerd geïnterpreteerd. Sorry maar was er van overtuigd dat visiteren op het lijf plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En een plus +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, ik waardeer het als er behalve wordt gedacht, ook wordt uitgelegd wat er eventueel mis zou zijn met een antwoord. We lezen allemaal wel eens ergens overheen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding