Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Inwonend bij vrienden. Hoe zit het met mijn bijstandsuitkering?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben alleenstaande ouder heb 2 kinderen van een jaar ik woon bij iemand in en betaal 600€ aan huur , ik krijg te horen van de bijstand dat ik alleen op 550€ recht op heb!!!????

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als u een gezamenlijke huishouding hebt, zijn er geen fiscale consequenties voor de vrienden. Natuurlijk wel als er huurtoeslag is. Want dan telt uw inkomen mee als medebewoner.

Als u al een bijstandsuitkering hebt, wordt deze gekort m.i.v. 1 juli 2015. Uw uitkering wordt (100 + 30) : 3 is 43,33 % van het minimuminkomen. De 100 ziet hier op 100%. Als er 2 personen in een huishouding zijn en ze zijn allebei bijstandsgerechtigd, is er voor het bijstand voor 100% van het minimuminkomen. Elke medebewoner telt voor 30%. Als er 4 personen samenwonen, krijgt de bijstandsgerechtigde: (100% + 30% + 30%) : 4 is 40% van het minimuminkomen. In de link van Schulinck hieronder staat een wat andere formule die overigens op hetzelfde neerkomt. Met deze formule is uit te rekenen hoeveel procent u van het minimuminkomen krijgt. Dat is dus 43,33% in de nieuwe situatie van samenwonen.

Conclusie: Een alleenstaande krijgt 70% van het minimuminkomen. Als u nu alleen woont, krijgt u 7% van het minimumloon. De Participatiewet kan voor u dus grote gevolgen hebben.

Toegevoegd na 7 minuten:
N.B: als 1 of beide vrienden studiefinanciering hebben, is het te berekenen percentage voor u als volgt:
1 vriend met studiefinanciering of jonger dan 21 jaar: deze vriend telt niet mee als kostendeler. Beide vrienden hebben studiefinanciering of zijn jonger dan 21 jaar: beide tellen niet mee voor de kostendelersnorm.

Samenvattend:
1 vriend die niet meetelt als kostendeler: uw WWB-uitkering wordt m.i.v. 1 juli 2015 - 50% van he minimuminkomen.
2 vrienden niet meetellend als kostendeler: uw WWB-inkomen blijft gehandhaafd op 70% van het minimumloon.
(Lees meer...)
fisbel
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image