Hoe eenvoudig of complex verdienen de grote energieleveranciers in Nederland hun geld?
Energieleveranciers lijken te doen alsof ze besparing willen aanmoedigen, maar dit zou bijzonder ongunstig zijn voor hun inkomsten. Echter levert het mogelijk weer nieuwe klanten op. Daarentegen zijn er via de overheid bepaalde eisen gesteld over vervuilingen, waar in de regel toch wel geldt dat minder vervuiling meer kosten meebrengt.
Ik vroeg mij daarom af of de energieleveranciers mogelijk subsidies krijgen van de overheid of hoe het mogelijk is dat ze hun winst behouden ondanks dat ze mensen stimuleren te bezuinigen, ze als maar aan strengere ''vervuilingscriteria'' moeten voldoen.
Natuurlijk moeten alle energieleveranciers zich aan dezelfde wetten houden in Nederland, maar is er bijvoorbeeld ook ''stroom uit het buitenland''? Mogelijk hebben deze bedrijven dan weer minder strenge regels en kunnen het zo goedkoper leveren. Anderzijds is het technisch lastig energie te 'transporteren' over grote afstand omdat je dan weer te maken krijgt met verliezen of juist risicovolle infrastructuren.
Zo dacht ik een keer gelezen te hebben dat als iets van één derde van de sahara volgeplant werd met zonnepanelen, het heel Europa van energie kon voorzien. Om de energie echter in Europa te krijgen zou het zo veel weerstand doorlopen dat het weer onmogelijk te realiseren was. (orde van grootte kan afwijken)
Is het zo eenvoudig als: De concurrentie moet aan de zelfde regels voldoen, hebben dezelfde moeilijkheden en besparing stimuleren trekt klanten, of zit er meer achter?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.