Spelen makelaars (soms) spelletjes?
Goedendag,
De situatie is als volgt:
Wij hebben een leuk huisje op het oog dat nu al zo'n 2 jaar te koop staat. Dit wordt ons eerste koophuis, dus we hebben nog weinig ervaring met het hele proces. Morgen willen we met een aannemer langs gaan om erachter te komen of er grote gebreken zijn in de woning.
Vandaag belde de makelaar met de mededeling dat er een goed bod is gedaan op de woning door een andere partij. We gaven aan dat we eerst langs willen gaan met de aannemer en dan ons bod zullen uitbrengen. Makelaar gaf aan dat ze zal proberen om het te rekken.
Ik vraag me af of dit echt waar is, of dat dit een bekend trucje is dat makelaars gebruiken om te zorgen dat men snel een bod doet of het bod dat ze in gedachten hadden hoger maken.
Zijn er mensen die ervaring hebben met zulke situaties? Doen makelaars vaker alsof er een andere partij is met een hoger bod op het moment dat je interesse toont in een woning?
Het kan natuurlijk ook heel toevallig zijn dat er nu een andere partij interesse heeft (in die 2 jaar dat het huis te koop stond), maar ik dacht het kan geen kwaad om naar de ervaringen van anderen te informeren.
Alvast bedankt!
https://www.eigenhuis.nl/webwinkel/keuringen/bouwtechnische-keuring/ Doordenk zaken die belangrijk voor je zijn, ook op termijn (werkgelegenheid binnen 45 min reizen, voorzieningen voor evt kinderen, landelijk / stedelijk thuisgevoel, bereikbaarheid familie, klusgevoeligheid van het huis, levensloopbestendigheid van de indeling van het huis, etc). Kijk hier even hoe de bevolking zich gaat ontwikkelen. Krimp betekent ruwweg een stevige waardedaling in de periode dat je er zult wonen. Plus wegvallen van voozieningen (OV, winkels, etc). En groei betekent het omgekeerde http://www.avs.nl/artikelen/krimppijnaanderandenvannederland Bedenk dan wat je max wil betalen voor dat huis (dat is een bedrag dat een stuk lager is dan het bedrag dat je kan betalen). Ga er maar vanuit dat een bod van 70% van de vraagprijs heden ten dage een serieus bod is. Als je dat hebt gedaan dan zal het huis vast niet verkocht worden aan een ander zonder dat jij eerst nog de gelegenheid krijgt om je bod nog aan te passen. Behalve misschien op toplocaties zoals centrum Amsterdam.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.