Is er mogelijkheid tot fraude als je je geboortedatum en bankrekeningnummer doorgeeft?
Ik werd gebeld, met de mededeling dat ik een reis naar Frankrijk zou krijgen plus een week naar Praag voor de prijs van 39 euro. Het zou over een bedanking gaan voor een deelname aan een enquête twee jaar terug. Men beschikte al over mijn naam en adres, en vroeg nog mijn geboortedatum. Die heb ik gegeven, hoewel ik eigenlijk een beetje wantrouwig was.
Toen men ook mijn rekeningnummer vroeg "voor de overboeking", heb ik gevraagd om me eerst alles door te sturen per mail.
Er kwam binnen de seconde een man aan de lijn die een stuk onvriendelijker was dan de dame die me eerst te woord stond. Hij vroeg of ik nare ervaringen gehad had met het doorgeven van bankrekeningnummers e.d.m.
Toen ik zei dat dat er niet toe deed, maar dat ik gewoon niet zomaar even mijn rekeningnummer wilde doorgeven, bleef hij aandringen.
Ik begreep ook effectief niet de reden waarom ik mijn bankrekening zou moeten geven : ik moest toch immers aan hèn betalen en dus zou ik eigenlijk hùn rekeningnummer moeten gekregen hebben.
De man zei heel nors "dus u wil niet uw rekeningnummer geven en u wil niet zeggen waarom niet. dan houdt het hier op".
Nu heb ik dit al aan enkele mensen verteld, en men zegt dat er niets had kunnen mis gaan. Dat ik zonder problemen mijn rekeningnummer had kunnen geven.
Klopt dit? Of was er hier effectief kans op fraude?