Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welke invloed heeft binnenkort te ontvangen pensioen van ex-partner op mijn bijstandsuitkering?

zit sinds kort in de ioaw en mijn ex gaat binnenkort met pensioen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Dat hangt er van af: Wat is er afgesproken mbt pensioenverevening?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
we krijgen elk de helft van elkaars pensioen opgebouwd tijdens huwelijk
tinus1969
10 jaar geleden
Dan krijg jij een deel van haar pensioen; dat bedrag wordt gekort op je bijstandsuitkering.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

U heeft nog niet de AOW-leeftijd en u krijgt IOAW.
De IOAW-uitkering is een aanvulling op uw (gezins)inkomen tot bijstandsniveau. U krijgt de uitkering op basis van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW).

U komt in aanmerking voor een IOAW-uitkering als u onvoldoende inkomen heeft om van te leven. Voor de IOAW telt het inkomen van en eventuele partner ook mee. Ik neem aan dat u alleenstaand bent. De IOAW-uitkering van u zal aangepast worden. Als het pensioeninkomen meer is dan bijstandsniveau verliest u de IOAW volledig. Als het pensioeninkomen minder is dan bijstandsniveau behoudt u een deel van uw IOAW-uikering, namelijk de aanvulling tot bijstandsniveau.
N.B: als u een partner heeft telt dit inkomen ook mee voor de berekening tot bijstandsniveau. Het inkomen van een inwonend kind telt niet mee.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-oudere-werklozen-ioaw-iow-ioaz/vraag-en-antwoord/kom-ik-in-aanmerking-voor-een-ioaw-uitkering.html
(Lees meer...)
fisbel
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image