Is er een duidelijke grens tussen ethisch en onethisch je vermogen uitbreiden als je dat legaal doet?
Ik denk de laatste tijd een beetje na over economie, iets waar ik niet in ben opgeleid.
Bij normale diensten vindt er een neutrale vermogensuitwisseling plaats (ik geef iets, arbeid, een product, of een advies etc etc), en krijg er iets anders voor terug wat ongeveer net zoveel waard is.
Op een gegeven moment kan ik het zo inrichten dat wat ik ervoor terugkrijg beduidend meer waard is dan wat ik geef. Dat kan op heel eerlijke manieren, bijvoorbeeld gewoon omdat ik zo slim ben dat ik iets in 1/10 van de tijd kan, terwijl er een prijs is afgesproken voor de totale levering. De andere 9/10 kan ik dan nog iets anders doen.
Op die manier verschuift er een beetje meer van het totaal beschikbare vermogen van de wereld naar mijn kant, waardoor anderen iets minder hebben.
Mijn vermogensuitbreiding (ik wordt rijker) gaat dus altijd (een heel klein beetje) ten koste van anderen.
Wat ik me afvraag is of het ethisch gerechtvaardigd is om een (op een eerlijke manier verkregen) bovengemiddeld vermogen te hebben. (op wereldniveau, nog even daargelaten hoe je precies middelt met alle lasten en prijsverschillen, je zou bijvoorbeeld kunnen afspreken dat elke wereldburger aan het eind van de maand na aftrek van alle noodzakelijke lasten ongeveer evenveel broden kan kopen)
Uiteraard is dit een wat theoretische vraag, maar ik vind het dan ook gewoon mooi om hierover na te denken. Bedankt voor de antwoorden alvast! Ik vind het leuk om hierover in gesprek te gaan..
bijv: givingpledge.org
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.