Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik me laten onterven?

Mijn moeder en stiefvader staan er financieel niet goed voor. Het huis van mijn moeder en stiefvader staat ook voor 1/3e op mijn naam. Ook staan ze bij mij dik in de schuld. Ben bang dat ik dat geld nooit meer zie. Zelf wil ik geen dikke schulden als ze overlijden aangezien ik het wel goed voor elkaar heb. Kan ik me laten onterven? Hoe gaat dat in zijn werking?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Je hoeft alleen maar de erfenis straks niet te accepteren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je een erfenis verwerpt of weigert, ben je geen erfgenaam meer. Op papier staat er dan dat je zelfs nooit een erfgenaam bent geweest. In de praktijk betekent dit dat je niet op hoeft te draaien voor de eventuele schulden van de overledene.

Voor een verwerping moet je een verklaring bij de rechtbank afleggen. De kosten hiervoor zijn voor eigen rekening en bedragen ongeveer 114 euro.

Toegevoegd na 22 minuten:
Bel hiervoor t.z.t. de rechtbank, dan wordt het formulier "Verwerpen erfenis" opgestuurd. Invullen, terugsturen, en je bent geen erfgenaam meer. Hiervoor rekent de rechtbank griffierechten van ongeveer 100 euro.

Waarschuwing: als je ook maar iets doet met betrekking tot de erfenis, zoals het betalen van een rekening, leeghalen van het huis of een ritje maken in de auto van de overledene, geldt dat wettelijk gezien als het aanvaarden van de erfenis.
(Lees meer...)
SimonV
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
De 1/3 schuld van het huis blijft natuurlijk wel jouw schuld. Dat verandert dus niet bij overlijden van de andere huiseigenaren.
SimonV
10 jaar geleden
Als het huis verkocht wordt, resteert ook nog een schuld?
Verkoopprijs huis minus het resterende hypotheekbedrag geeft nog steeds een negatief resultaat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoek eens uit of het wel rechtsgeldig is als je voor zo'n grote aankoop mag tekenen als 12-jarige. Lijkt me namelijk niet
SimonV
10 jaar geleden
Dat is een gigantisch bedrag. Even voor de zekerheid een rekenvoorbeeld: de hypotheekschuld is bijvoorbeeld nog 5 ton. Het huis levert bij verkoop 3 ton op, zodat 3-5= 2 ton schuld overblijft? Volgens mij was je moeder tot je 18e officieel nog eigenares van jouw 1/3 kindsdeel en is het sindsdien jouw eigendom geworden.
Omdat je handelingsonbekwaam was op je 12e, zou je nu al kunnen proberen of je van de eigendom van het huis verlost kunt worden. Je kunt voor advies hierover gratis terecht bij het Juridisch loket. https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/werkwijze/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed, uitgebreid antwoord... prettige 'nazorg' in de reacties. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
voor 1/3 wil niet zeggen dat je 1/3 van de opbrengst krijgt die het toen waard was of nu waard is. ik neem aan dat met dat jij voor dat deel eigenaar werd, je moeder is aangewezen als vruchtgebruiker.
zodoende mag zij beschikken over het huis en doen met de opbrengst ervan zoals zij dat nodig acht.
pas als het vruchtgebruik is opgeheven zou jij aanspraak kunnen maken op enige opbrengst uit het huis, als het al wat waard is.
de hoogte van de schulden die je moeder heeft heeft niets met jouw aanspraak van een derde op het eigendom van het huis,

Andere antwoorden (3)

Nee je kunt jezelf niet nu laten onterven,wel na het overlijden van beide ouders.
Je kunt dan kiezen tussen de erfenis accepteren,verwerpen of beneficiair aanvaarden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je aanvaardt de erfenis en tegelijkertijd verwerp je de erfenis als mocht blijken dat er meer schulden dan bezittingen zijn. Wanneer één erfgenaam beneficiair aanvaardt, moet de hele erfenis beneficiair worden afgewikkeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt je niet laten onterven van je ouders (ook niet van anderen)

Je kunt wel de erfenis bij overlijden weigeren. Dan komen de schulden niet bij jou, maar komen de spullen ook niet bij jou.
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad aan de kant van mijn schoonfamilie. Na overlijden mocht het huis niet meer betreed worden. Dus ook persoonlijke spullen zijn niet voor jou (uiteraard kun je dit bij ziekte van tevoren regelen, en alvast spullen meenemen)

http://www.zoekadvocaat.be/nl/vraag/kan-men-zichzelf-laten-onterven
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat kan wel. Zelfs voordat ze overlijden.
Maar daarvoor zul je je (stief)ouders moeten motiveren. Bij de notaris kunnen zij regelen dat jij niet in aanmerking komt voor een erfenis. Vergeet niet dat aan een dergelijk bezoek met opmaken van de benodigde stukken ook een bedrag betaald moet worden aan de notaris.
Stel dat er toch iets te schenken valt kun je wel gedwongen worden om een percentage van erfgeld te claimen. Dit kan je verplicht worden als je in de uitkeringssituatie zit van de Wet Werk en Bijstand. Daarvoor ben je verplicht het wettelijke percentage op te vragen. Dat doen ze omdat een uitkeringsgerechtigde alles moet doen om aan ander inkomen te komen.
Je kunt de erfenis ook na overlijden weigeren. Dat heet: erfenis verwerpen/beneficiair te aanvaarden (dat moet binnen 3 maanden na overlijden gebeuren en er moet wel voor betaald worden, dat is dan voor je eigen rekening), maar dan deel je ook niet mee in de erfenis wanneer er wel iets te erven valt.
Stel dat je de erfenis met de schulden hebt geweigerd en het is geregeld, is de eerstvolgende persoon die erft verantwoordelijk voor de afwikkeling van de erfenis. Het kan dus gebeuren dat dan je kinderen verantwoordelijk zijn voor de erfenis. Dan moet je er dus aan denken voor hun ook dezelfde regeling aan te vragen. Dan komen de volgende mensen weer in aanmerking voor de erfenis enz. enz. Stel dat er geen erfgenamen meer over zijn, van is alles voor de Nederlandse Staat. Zowel de erfenis als de schulden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image