Niet direct opeisen kindsdeel, kan/mag dat?
In het testament van de vader staat: “De aan mijn overige erfgenamen toebedeelde vorderingen in contanten ten laste van mijn echtgenote zullen renteloos en eerst opeisbaar zijn bij haar overlijden. Zij zullen echter onmiddellijk en zonder enigeingebrekestelling opeisbaar zijn indien zij geplaatst wordt in een verpleeghuis of soortgelijke instelling”
Hij is inmiddels al 15 jaar geleden overleden.
De moeder is net opgenomen in het verpleegtehuis. Echter, het geld zit nog in de woning, en is in feite dus niet echt opeisbaar, alleen maar op papier. Moeten we het geld nu zij net is opgenomen, direct opeisen, of kan dit ook over een jaar, als de woning verkocht is? (we moeten nog wachten met de verkoop mbt bewindsvoering enzo)
Want als wij het nu al opeisen, komt het bij ons vermogen, en moeten we er extra vermogensbelasting over betalen, terwijl we er niets mee kunnen doen (er is geen rente- clausule in het testament)
Mijn vraag is dus: moeten we het per direct opeisen (en dus opgeven bij de belastingdienst), of kunnen we daar ook nog een jaar mee wachten?
Ik wacht met spanning op jullie antwoorden! (liefst met bronvermelding)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.