Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In mijn (HBO-)CAO staat dat ik niet van pensioenaanbieder mag veranderen, mogen ze dit er in zetten?

Ik zit 'vast' aan ABP. Maar ik wil kiezen voor een andere pensioenaanbieder. In 9 vd 10 andere CAO's is het wel zodanig geregeld dat men vrij is om een andere pensioenaanbieder te kiezen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
966
ronron1212
10 jaar geleden
lizio ik zou graag van je vernemen in welke cao's je wel een andere pensioen aanbieder mag kiezen?
ronron1212
10 jaar geleden
nee weet ik LGA maar de vraagsteller is nog al stellig of begrijpt niet wat er in de cao staat.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat mogen ze. ABP is het pensioenfonds voor overheid en onderwijs. Het verbaast me dat je stelt dat in de meeste andere cao's de werknemer zelf zijn pensioenfonds zou mogen kiezen. Dat is niet het geval. Als een werkgever pensioen toezegt, moet hij realiseren dat zijn werknemers bij een pensioenfonds worden aangemeld. Dat kan een bedrijfstakpensioenfonds zijn (voor alke mensen in een bepaalde bedrijfstak), een ondernemingspensioenfonds of een pensioenverzekeraar. Daarvoor ontvangt de organisatie ook rekeningen van het fonds en deze (ingewikkelde) nota's moeten ook allemaal gecontroleerd worden. De premies moeten individueel worden ingehouden op het salaris en samen de werkgeversbijdrage worden afgedragen. Het zou een grote administratieve rompslomp worden als de werknemers zelf individueel hun pensioenfonds konden kiezen

Toegevoegd na 38 minuten:
De enige keuze zou nog kunnen zijn: wil de werknemer deelnemen aan het pensioenfonds, ja of nee. Bij 'nee' moet dan een afstandsverklaring worden getekend. Maar die keuze is niet wettelijk verplicht. Bij CAO kunnen alle werknemers verplicht deelnemer worden aan een pensioenfonds. Door ondertekening van de arbeidsovereenkomst of aanstelling (ambtenaren) stem je daarmee in.
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had het niet zozeer over helemaal geen pensioenaanbieder.
Maar eerder over het feit dat men daar vrij in moet zijn in het kiezen daarvan. In de meeste CAO's krijgen werknemers een bepaalde pensioenaanbieder, maar dat ze wel mogen overstappen naar een andere. Waarom kunnen anders werknemers op tig sites verschillende pensioenaanbieders met elkaar vergelijken? Niet 'zomaar voor de lol'. Evenals dat we vrij zijn om onze verzekeraar te kiezen, zouden we ook vrij moeten zijn om onze pensioenaanbieder te kunnen kiezen. En al helemaal gezien het feit ABP bloed aan zijn vingers heeft omtrent hetgeen wat daar in Palestina gebeurt.
Computoon
10 jaar geleden
Ik zou toch graag voorbeelden vernemen van CAO's waarin vermeld is dat de werknemer zelf zijn pensioenaanbieder kan kiezen. Natuurlijk kun je naast je (bij ABP) verplichte pensioen bij een van de vele aanbieders een lijfrenteverzekering afsluiten. Hoewel die nogal lijken op een pensioen mag je ze zo niet noemen. Aan een pensioen zijn allerlei wettelijke voorwaarden verbonden. Ik ben het niet met je eens dat een werknemer zijn eigen pensioenfonds zou moeten kunnen kiezen en werkgevers waarschijnlijk ook niet. Dat zou de personeelskosten van een bedrijf aanzienlijk verhogen: correspondentie voeren met verschillende fondsen, alle voorwaarden uitpluizen, collectiviteitsvoordeel weg en nog meer controleberekeningen en meer werk voor de crediteurenadministratie, de salarisadministratie en de accountant.
ronron1212
10 jaar geleden
Werknemers die niet onder een cao vallen die zouden soms kunnen kiezen maar ook dat is niet gebruikelijk.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding