Als ik mijn koopwoning met mijn moeder zodat ze geen ander adres hoeft te zoeken, mag zij dan wel huurtoeslag? Zie hieronder meer info:
Ik heb een bijzonder geval waar ik wat advies in kan gebruiken.
Ik heb een koopwoning sinds 8 jaar. Mijn moeder heeft sinds de aankoop bij mij ingewoond. Nu ga ik binnenkort trouwen en ga ik samen met mijn man een woning huren. Aangezien mijn moeder al wat ouder is en gewend is in mijn koopwoning en aan de buurt, willen we het liefst dat zij in mijn woning blijft wonen.
Nu is het zo, dat zij ons ‘huur’ gaat betalen. Hoe regelen we dit zonder de woning te koop te zetten? En mag mijn moeder dan wel huurtoeslag ontvangen aangezien ze gaat huren van een 1ste lijns familie? Ze zou een contract van ons krijgen en ook via een maandelijkse overschrijving betalen zodat het aantoonbaar is.
Ten tweede, ik en mijn man gaan dus op een andere locatie wonen in een huurwoning. Wanneer mijn moeder geen huurtoeslag ontvangt, willen wij huurtoeslag aanvragen omdat de kosten voor mijn moeder anders te hoog worden en wij dat op deze manier willen compenseren. Mag je wel huurtoeslag bij een huurwoning aanvragen terwijl je een koopwoning hebt?
En tenslotte, wanneer mijn moeder huur gaat betalen, wordt dit uiteraard gezien als zijnde inkomsten waar belasting overheen betaald moet worden. Kan het zo zijn dat de inkomstenbelasting uiteindelijk hoger uitkomt dan de huurprijs waardoor de huurtoeslag teniet wordt gedaan? Dus dat wij meer inkomstenbelasting betalen dan de huurtoeslag? Mijn moeder heeft aow a 900 euro en gaat 500 huur betalen.
Kennelijk heeft u informatie wat de maximum huur mag zijn als er van een particulier gehuurd wordt. Dat zal een percentage van het inkomen zijn. Heeft u hiervan een bron?
Er is toch een schenkvrijstelling ouder – kind van maximaal € 5229 per jaar? Dus of het geld gewoon door moeder contant gegeven wordt of per giro / bank wordt overgemaakt, maakt geen verschil. Wel kan bij controle de Belastingdienst zich afvragen waar moeder met een gering inkomen de (hoge) huur én de geschonken bedragen zoals af te lezen op het bankafschrift allemaal van betaalt. Kennelijk heeft u samen met uw ouders niet voor de familiebank-constructie gekozen. Het kind koopt de woning. In uw situatie: uw ouders verkopen de woning aan u. Daarbij verstrekken uw ouders de benodigde hypotheek aan u (het kind) U betaalt hypotheekrente aan uw ouders. De rente is aftrekbaar, veelal 42% Nu u geen huurtoeslag meer krijgt, zou de constructie van de familiebank-lening alsnog het overwegen waard zijn. Een financieel adviseur weet u hierover wel advies te geven. Beschouwt u deze informatie als 'schot voor de boeg'. Misschien totaal niet toepasbaar in uw situatie. Deze regels kunt u dan vergeten.
Alleen NOOIT spelen met het bedrag van je inkomen, want dat kunnen ze natrekken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.