Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Rekeningnummer van je buurman , hoe te controleren?

Ik vroeg me het al vaak af maar volgens mij is het heel simpel. Ik stuurde me rekeningnummer iban naar ov chipkaart en er werd toen 11 euro afgeschreven. Wat is als ik bijvoorbeeld het iban van me buurman had gepakt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dan klopt de naam van de rekeninghouder niet met de naam die op de ov-chipkaart staat en kan de bank die opdracht dus niet verwerken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een derde partij heeft altijd toestemming nodig van de eigenaar van het rekeningnummer om geld van de rekening af te schrijven. Jij hebt met de aankoop van de ov chipkaart toestemming gegeven. Als je het iban van je buurman had gegeven, hadden ze hier niets mee gekund en wordt het geld niet afgeschreven.
Computoon
10 jaar geleden
Was het maar waar... de enige Nederlandse bank die een naam-nummercontrole deed was de Postbank. De andere banken hanteerden de elfproef maar dit is een proef op de bestaanbaarheid van een bankrekeningnummer.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Een derde partij heeft altijd toestemming nodig van de eigenaar van het rekeningnummer om geld van de rekening af te schrijven. Jij hebt met de aankoop van de ov chipkaart toestemming gegeven. Dit heet automatische incasso. Als je het iban van je buurman had gegeven, hadden ze hier niets mee gekund en wordt het geld niet afgeschreven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wie is die derde partij dan?
Computoon
10 jaar geleden
Trans Link Systems, die het systeem rond de ov-chipkaart beheert. Er zit overigens geen naam-nummercontre op bankrekeningnummers.
Computoon
10 jaar geleden
Trans Link Systems, die het systeem rond de ov-chipkaart beheert. Er zit overigens geen naam-nummercontre op bankrekeningnummers.
Dan wordt het bedrag bij hem afgeschreven. Dit is een zwak punt in het systeem van automatische incasso. Als je jouw naam opgeeft in cimbinatie met het bankrekeningnummer van een ander dan ziet de organisatie aan wie je dat opgeeft dat niet op dat moment. Als het bankrekeningnummer bestaat, wordt er geincasseerd. Het valt pas op als buurman verhaal gaat halen bij de incasserende instelling. Dan komt het bedrog uit. De incasserende instelling zou ook na iedere incassorun kunnen controleren of bankrekeningnummers en namen bij elkaar horen door op een digitale manier de lijst ernaast te leggen met namen van mensen die een machtiging gegeven hebben. Ga er maar vanuit dat dat niet gebeurt en dat men vertrouwt op de eerlijkheid van degene die de machtiging geeft.
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image