Neemt het UWV het re-integratie traject wat je hebt gevolgd ook mee naar het nieuwe participatie wet van 2015?
Hallo
Ik val onder de nieuwe wajong en krijg sinds 2011/2012 een wajong uitkering. Ik heb 2 jaar een re-integratie traject gevolgd bij het UWV. Er is van alles geprobeerd om mij aan het werk te zetten, maar door mijn beperkingen is het niet gelukt om aan het werk te komen. Na mijn traject is er niks meer gedaan door het UWV en kwam ook niet meer in aanmerking voor een nieuw traject.
Nu heb ik een brief gekregen, dat elke wajonger word herkeurt. De wet gaat in januari 2015 in. Ik heb veel gelezen, maar ik zit met een aantal vragen. Het UWV bekijkt of een Wajongere arbeidsvermogen heeft. Als ze tijdens de herkeuring vinden dat je kan werken, kom je onder de participatie wet te vallen. Maar als een re-integratie traject op niks is uitgekomen, wordt dat ook meegenomen naar de herkeuring? Want wat heeft het voor zin om iemand aan het werk te zetten, als bij een re-integratie traject al niet eens is gelukt. Naar mijn gevoel willen ze gewoon veel bezuinigen en een grote groep wajongers eruit donderen. Heel veel mensen komen ook in de bijstand terecht.
Want mocht je in de bijstand terecht komen, wat gaat er veranderen qua inkomen? Nu krijg je van de Wajong 75% van het minimumloon, in 2018 wordt dat 70%. Hoeveel ga je erop achteruit als je in de bijstand terecht komt? Ik woon wel op mijn zelf, dus niet thuis.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.