Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak ik een goede overgang van maand naar 4 weken salaris?

Mijn vriend heeft een nieuwe baan, hij krijgt dan ipv een maand salaris een 4 weken salaris.
Hoe kan ik dit het beste toepassen in onze boekhouding?
De kosten worden natuurlijk nog wel gewoon per maand afgeschreven..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap nooit dat mensen dit als een potentieel issue zien eerlijk gezegd. Het verschil is dat je het salaris niet meer op één vaste dag in de maand krijgt, maar echt om de vier weken. Maakt toch voor het betalen van rekeningen niks uit?
Cryofiel
10 jaar geleden
Het maakt wel degelijk uit als je je geld op een spaarrekening zet. Ik heb eens bij een bedrijf gewerkt dat het salaris altijd drie werkdagen voor de laatste werkdag van de maand betaalde. Ik kreeg dus salaris binnen, en binnen enkele dagen werden alle vaste afschrijvingen gedaan die aan het einde van de maand vallen, en direct daarna alle vaste afschrijvingen die aan het begin van de maand vallen. Die vaste afschrijvingen zijn (bij mij althans) met stip de grootste kostenposten. Van wat er daarna overbleef, zette ik het grootste deel op een spaarrekening, en daarvan haalde ik halverwege de maand iets af om de tweede helft van de maand door te komen. Toen ik bij een bedrijf werkte dat het salaris in een vierwekenschema betaalde, werd dit ineens een stuk lastiger. Ik moest nu echt opletten dat ik vlak voor het einde van de maand voldoende geld op de betaalrekening had om alle grote vaste lasten te kunnen betalen. Nu de rente bijna nul is maakt dit misschien niet zoveel uit, maar als straks de rente weer gaat stijgen maakt het wel degelijk uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het helemaal met Cryofiel eens. Ik heb in het verleden ook een baan gehad waar ik per 4 weken werd uitbetaald. Doordat het moment van uitbetalen gedurende het jaar steeds verschuift (week 4 is eind januari, week 32 begin augustus), terwijl de afschrijving van de vaste lasten telkens wel op dezelfde data plaatsvindt, moet je goed opletten dat je voldoende saldo op je betaalrekening hebt om de vaste lasten te betalen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb het zelf liever per 4 weken dan per maand. Ik krijg mijn loon altijd op vrijdag, eens in de 4 weken. Mijn man op de 21e en dat valt ook op zaterdagen en zondagen, waardoor het geld er soms maandag is, maar dan meestal pas op dinsdag. En dat komt niet altijd goed uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cyrofiel, die manier van rekeningen gebruik ik niet, vandaar. Vaste lasten en rekeningen betaal ik gewoon van het geld dat op mijn rekening staat. Ik heb nooit te weinig geld op mijn bankrekening om mijn rekeningen te betalen. Het maakt voor mij dus niet uit of mijn salaris nou wel of niet al gestort is. Maar het klopt dat er ook genoeg mensen zijn, die het vaak wat minder breed hebben, die echt afhankelijk zijn van hun salaris om hun vaste lasten te kunnen betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou je zoiets niet met een tussenrekening op kunnen lossen, het salaris van je vriend kun je op deze rekening laten storten, en op een vast moment laat je hetzelfde bedrag naar jullie betaalrekening storten.
Zo spaar je ook nog een beetje, aan het eind van het jaar heb je 1 salarisbetaling van je vriend over op de tussenrekening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Automatisch van tussen- naar betaalrekening storten bedoel ik dus.
ronron1212
10 jaar geleden
Wat is voor jou een tussenrekening?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een extra bankrekening bij je bank openen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij zijn dit geen antwoorden op de vraag.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Daarom is het ook een reactie en geen antwoord.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Beter zo dan andersom lijkt mij.
Deel het bedrag dat hij per 4 weken kreeg door 28. Het bedrag dat daaruit komt vermenigvuldig je met 31. Dan krijg je het bedrag dat je voorheen per maand te besteden had (dus toen hij zijn geld nog per 4 weken kreeg).
Helemaal zuiver kun je het niet uitrekenen omdat niet alle maanden 31 dagen hebben maar ik zou van het hoogste aantal dagen uitgaan.

Het bedrag dat je dus vroeger in 31 dagen te besteden had kun je nu als uitgangspunt nemen voor je verdere boekhouding.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Erg ingewikkeld,
bedrag per 4 weken x 13.
uitkomst delen door 12, klaar. (los van vakantiegeld etc.) Maar dat was de vraag volgens mij niet.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding