Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ga een duikopleiding volgen in noorwegen, de totale kosten voor de opleiding en wonen etc.. is best veel geld, wat kan ik hiervan terugkrijgen ??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik doe de opleiding geheel zelf en ben 19 jaar, wat kan ik terugkrijgen van de belastingdienst of iets dergelijks ?
ronron1212
10 jaar geleden
Niets.
paulus811
10 jaar geleden
Waarom zou de belastingbetaler aan jouw duikopleding moeten meebetalen? Ik snap best dat het veel geld gaat kosten, maar dat is het gevolg van jouw keuze.
Amadea
10 jaar geleden
Het zou anders liggen als jij op verzoek van jouw werkgever die opleiding ging volgen. Zodat je bijvoorbeeld mee kunt gaan helpen bij het bergen van een gezonken schip.
ronron1212
10 jaar geleden
Dan betaald de werkgever.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ook niks in de zin van een studiefinanciering ?? de btw die erop zit kan ik die terugkrijgen ? wat het is een investering in mezelf ??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Btw kun je als particulier nooit terug vragen maar je zult het gewoon allemaal zelf moeten betalen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Met "terugkrijgen" bedoel je of er iets aftrekbaar is van de inkomstenbelasting, begrijp ik uit de reacties.

Als je een opleiding volgt in verband met je (toekomstige) beroep, dan kan dat. Je vult het dan in bij "studiekosten" en kunt het bedrag dat boven de drempelwaarde uitkomt, aftrekken. Het gaat dan om college- of cursusgeld en boeken en dergelijke, niet de kosten van het verblijf.

Ik weet natuurlijk niet wat voor opleiding je precies volgt, maar als je een opleiding tot duikinstructeur volgt en je bent van plan om daarna ook daadwerkelijk je brood te gaan verdienen als duikinstructeur, dan kan het dus aftrekbaar zijn. Als je twijfelt over de aftrekbaarheid van het geheel of van bepaalde onderdelen van je kosten, leg het dan van tevoren schriftelijk voor aan de inspecteur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding